Så höjer Olsson & Co värdet på produktmedia och trycksaker

Tomas Olsson vd och grundare av Olsson & Co, tillsammans med Louise Lindroth som ansvarar för hållbarhetsarbetet.
Olsson & Co grundades 2007 av Tomas Olsson som efter 14 år på en stor tryckerikoncern tröttnade på att säga nej till kunder som ville ha produktmedia eftersom allt fokus låg på att fylla tryckpressarna med papper.
– Vi började få in många förfrågningar om produktmedia, men tryckeriets fokus låg på att fylla tryckpressar, och då bestämde jag mig för att testa själv med produktmedia och grundade Olsson & Co. Det blev en one stop shop för allt som man kan ha sitt varumärke på och på den tiden var detta nästan en helt ny bransch, berättar bolagets vd och grundare Tomas Olsson.
Olsson & Co står nämligen på tre ungefär lika starka ben – trycksaker och expo, produktmedia samt profilkläder. Samtliga ben utgör ungefär 30 procent av omsättningen var och de kvarvarande 10 procenten kommer från övriga tjänster som rena designuppdrag och tredjepartslogistik.
Väljer sina samarbetspartners med omsorg
När det kommer till trycksaker så samarbetar Olsson & Co endast med svenska tryckerier.
– Vi samarbetar med flera olika tryckerier men bara i Sverige, vi trycker inget utomlands. Vi har haft samma partners över lång tid och vi försöker jobba med lönsamma partners. Jag vet att det skulle gå att tjäna massor med pengar på att shoppa runt hos olika tryckerier, men det har aldrig varit vårt fokus. Vi vet att företag måste ges utrymme för att kunna utveckla sin verksamhet. Och jag känner stor glädje över att vi inte varit med och stjälpt något. Jag gillade inte när brokers kom och sa att ”vi vill trycka hos dig men du måste ge mig det här priset”, det bestämde jag mig för att aldrig göra själv, berättar Tomas Olsson.
När det kommer till deras leverantörer av produktmedia och profilkläder så finns ett tydligt fokus på hållbarhet och samarbete kring hållbarhetsfrågor, för det är när människor gör saker tillsammans som det blir bra på riktigt, menar Tomas.
– Jag tänker att vi har en viss tid på jorden, och att vi behöver göra något vettigt med vår tid och för vår jord. Vi kan inte blunda för den kritiska situationen med miljön idag. Redan sedan starten 2007 har ett hållbarhetsarbete pågått, och 2016 tog styrelsen ett aktivt beslut om att man ville satsa ännu mer på hållbarhet, och vi valde då att anställa en hållbarhetsansvarig, berättar Tomas Olsson.
Tillsammans för en gladare värld
Olsson & Co’s hållbarhetsarbete lyder under devisen ”tillsammans för en gladare värld” och den som har uppdraget att sköta de viktiga hållbarhetsfrågorna på företaget är Louise Lindroth. Louise menar att Hållbarhet bygger på transparens och att det är något som måste göras tillsammans med både leverantörer och kunder.
– Jag är en projektledare och dokumenterar vad vi har gjort och sonderar terrängen efter de mest effektfulla grejerna vi kan göra framöver. Vi har hela tiden en dialog med våra leverantörer, där vi pratar om vad vi vill uppnå och hur vi bäst går till väga för att uppnå det, berättar Louise Lindroth.
Vidare så är Olsson & Co en av sex grundare till Rådet för Hållbar Produktmedia(RHP) som tillsammans kämpar för att genom samarbete göra produktmedia mer hållbart och lyfta det som medium. (Mer om RHP kan du läsa här)
– Det fanns de som blev misstänksamma eller sa att vi inte själva hade på fötterna när vi startade Rådet för Hållbar Produktmedia. Men det handlar inte om att sno kunder eller att vi ska framställa oss själva som bäst, allt vi vill är att lyfta branschen. Vi är fullt medvetna om att vi inte vet allting, men vi måste ju börja någonstans och varför inte börja med att samarbeta.
– Om någon är väldigt duktig på förpackningar och någon annan på kemikalier, så kan vi väl ta varandra i handen och gemensamt flytta branschen framåt. Så kan vi slåss om kunderna senare, den dagen någon bestämmer sig för att köpa vårt medium, berättar Louise.
Det handlar inte om att sänka priset, utan om att rädda planeten och våga tänka nytt
Jag frågar Louise och Tomas hur de tycker att branschen i stort ser på hållbarhetsfrågan.
– Vi har fått bra draghjälp av att hela samhället vaknat upp kring miljöfrågan och de flesta har den goda viljan, jag har aldrig stött på någon som inte vill bli bättre, men alla har olika möjligheter och resurser.
– Sedan finns det såklart jättemycket kvar att göra och jag tror ingen i branschen idag är tillräckligt bra, men viljan finns där och vi måste vara ödmjuka inför att det finns många steg kvar att ta. Ju fler vi är som jobbar med hållbarhet, desto större skillnad blir det och hela branschen lyfts och blir bättre, det tjänar alla på.
– Det handlar inte om att sänka priset, utan om att rädda planeten och våga tänka nytt, avslutar Louise.
Ibland måste man våga säga nej och sluta samarbeta med kunder som inte förstår värdet
Olsson & Co har sedan starten 2007 lyckats med flera av sina mål och bravader, hela tiden utifrån deras ledord ”Energi Engagemang & Glädje”. Bland annat så har de lyckats bli DI Gasell två år i rad, de har utsetts till Nordic Choice Hotels Supplier of the year hela tre gånger. De har även vunnit Promotionbiet för ”Årets kampanj” med bidraget ”En tröja för ett stolt Malmö”.
För att kunna leva upp till dessa ledord krävs det ibland att man vågar chansa lite eller fatta tuffa beslut. Ett exempel på det är att Olsson & Co slutat samarbeta med vissa kunder som helt enkelt inte förstår värdet av produktmedia och således inte tar det på allvar.
– Då är det bättre att vi lägger vår energi på att samarbeta med de bolag som förstår värdet i det vi gör och vad det är vi försöker skapa. Vi vill sätta oss in i våra kunders verksamhet så att vi kan hjälpa dom på bästa sätt med produkter som faktiskt gör skillnad och som behövs. Vi vill helt enkelt jobba med företag som värderar sitt eget varumärke och som vill att det ska synas på rätt sätt, förklarar Tomas.
Så vad sker framöver på Olsson & Co?
– Nu har vi haft en period då vi fokuserat på att bygga processer och rutiner internt för att nu kunna ta nästa steg. Och vi har precis påbörjat en process för att ta kraftfulla kliv framåt och försöka göra Olsson & Co ännu vassare, skapa något som branschen inte har sett ännu, men mer om det får du veta en annan gång, avslutar Tomas.
Det märks tydligt att Tomas älskar sitt jobb och att han har en genuin passion för att lyfta sitt och sina kunders varumärken, och för hållbarhetsfrågor och samarbeten. Han har insett vikten av att lyfta produktmedia som ett medium och de positiva effekter det medför för hela branschen. Och då är det väl inte så konstigt egentligen att han uppmanar fler till att samarbeta kring hållbarhetsfrågorna.
Det känns lämpligt att avsluta det här reportaget med det första Tomas sa till mig när jag bad honom berätta om hans företag: ”Olsson & Co finns för att jag vill ha kul på jobbet och bygga någonting jag kan vara stolt över… Så är det”.