
2023 höjs priset på de olika distributionstjänsterna rejält med så mycket som upp till 20 procent.
När priset på ett frimärke höjs når nyheten snabbt både tv-soffor och kvällstidningar. 2023 höjs priset på frimärket med 15 procent till 15 kronor. Men hur ser det ut för dig som skickar större volymer brev och reklam?
Så här kommer priserna att utvecklas under 2023. Men först de viktigaste nyheterna inför 2023:
- Prishöjningar på mellan 6 och upp till 20 procent
- OBS: Ny porto-kliché för ADR – tryck inte upp kuvert till lager!
- Morgonpost utökar med Värmland – värt att pröva nu när priserna fortsätter uppåt
- Kvalitetsproblem hos Postnord
- Det blir ännu viktigare att titta på alternativa leverantörer.
Koll på postmarknaden
Företaget 21grams är som en spindel i nätet när det gäller postdistribution på den svenska marknaden. Det finns nog ingen som har bättre koll på hur priserna utvecklas och vilka de bästa knepen är för att hålla priset för distribution nere. Under december har man hållit flera seminarier om hur marknaden utvecklas och hur det ser ut inför 2023.
David André är vice vd för 21grams och den som är ansvarig för tjänsterna inom distribution av post hos 21grams och det var han som presenterade nyheterna inför 2023.
Först kan man konstatera att brevvolymerna i Sverige fortsätter ner. 2021 landade de på 1,5 miljarder försändelser vilket var en minskning från 1,6 miljarder 2020. Utmanarna till Postnord, framför allt Citymail och Morgonpost, fortsätter ta andelar även om Postnord fortsatt är dominerande.
Man ser ett fortsatt volymfall på runt tio procent under 2022. Och det har varit stora utmaningarna med kraftiga kostnadsökningarna på drivmedel och såklart också inom produktion av brev med dyrare papper och tryck.
Kvalitetsproblem för Postnord
En annan utmaning som lyfts fram är Postnords kvalitetsproblem. Postförordningen säger att man måste ha minst 95% leveranssäkerhet på A-post och genom åren har man legat klart över detta. Under 2021 tappade man några tiondelar men under slutet av 2022 har det hänt något.
Senaste undersökta kvartalet låg man under 95 procent och PTS har inlett en granskning. En anledning till att allt fler klagar kan vara att modellen med utdelning varannan dag har genomförts i sin helhet under 2022.
Den nya utdelningsmodellen innebär att A-post levereras inom 1 till 2 dagar samt B-post och ADR går på 3 till 4 dagar. Men med bra planering går det fortsatt att få ut sitt budskap under kontrollerade former.
En nyhet för 2023 är att Morgonpost får ytterligare ett område som man delar ut post i – nämligen Värmland som går igång under januari månad – fullt utrullat ökar man därmed sin täckning med runt fem procent och gör att fler kan kombinera de tre operatörerna för att sänka sina kostnader för distribution.
Ny kliché för ADR
Eftersom Postnord gör en förändring för adresserad reklam, ADR, genom att inte längre skicka tillbaka returer (kommer att makuleras) så kräver man från och med den första januari en ny ”kliché” på försändelserna med texten ”Ej retur”.
Så det är inte läge att trycka upp massa kuvert och lägga på lager. Men för dig som redan gjort detta kan det finnas möjligheter att få använda dessa fram till halvårsskiftet.
Portoprishöjningarna 2023
Man kommer att se en markant större ökning av portopriserna nästa år jämfört med 2022.
Postnord är den aktör som går före när det gäller prishöjningar – de andra aktörerna följer ofta efter med ungefär samma procentuella höjningar – så även nästa år.
- Postnord höjer som sagt var frimärket från 13 till 15 kronor vilket betyder +15 procent.
- A-post enstaka (under 500 st) – upp mellan 11 och 20 procent beroende på vikt
- A-post sorterat eller osorterat i större volymer – höjs 9-10%
- B-post – går upp 12-15 procent
- ADR – ökar med 6-8 procent
- Posttidningar – plus 6-7 procent
Enligt uppgift ska de volymrabatter som avtalskunder har inte förändras – ”rabatterna ska finnas kvar”.
Glöm inte heller bort att oadresserad direktreklam / Uppslaget försvinner den 4 april 2023.
För Morgonpost och Citymail så höjs priserna i samma storleksordning procentuellt som Postnord men från lägre nivåer.
I övriga Norden är det moderata höjningar i Danmark och Norge medan det görs kraftiga höjningar i Finland (20-25% under 2022). I Litauen har man höjt portot med150% utanför storstäderna.