Så här föredrar omvärlden att få sin reklam – digitalt irriterar

Stump of Tree Felled - Section of The Trunk Wood texture background
62 procent tycker digital reklam är irriterande – och använder programvara för att blockera den.
I en omfattande studie som genomfördes 2017 fick över 10.000 konsumenter från 10 olika länder redogöra för sina preferenser beträffande att ta emot information via print eller digitalt.
Studien som genomförts av Two Sides visade bland annat att konsumenter litar på och uppskattar det tryckta mediet, samt att läsaren ges en djupare förståelse av information som är tryckt.
Studien är uppdelad i sex olika kategorier och nedan tittar närmare på ”Marknadsföringspreferenser”. I den här undersökningen har deltagarna fått svara på hur de interagerar med digital reklam jämfört med tryckt reklam.
Marknadsföring online versus print
62 procent av alla deltagare tycker att digital reklam är irriterande och oftast irrelevant. 58 procent litar inte på många av de annonser som de ser online, och lika många gör sitt bästa för blockera digital reklam genom exempelvis så kallade ”ad-blockers”.
Vidare så uppgav 46 procent av deltagarna att de var mer sannolikt att de skulle agera på en reklam de sett i en dagstidning eller i ett magasin, jämfört med om de såg samma reklam online. Och lika många svarande att de ger mer uppmärksamhet åt marknadsföringsmaterial som de får i en broschyr eller via post än motsvarande information som de får via e-post.
Studien i sin helhet hittar du här.