Gå till innehållet

Robotarna tar över packningen i det automatiska lagret hos Apotea

Investering

Apoteas logistikcenter i Morgonåva sex mil utanför Uppsala är 38.000 kvadratmeter stort och invigdes 2018. Härifrån skickas varje månad en miljon paket. Under pandemin ökade efterfrågan kraftigt och för att bättre klara av de stora variationer i orderingång som förekommer över tid väljer man att automatisera med Autostore-systemet från Element Logic. Målet är att optimera sina leveransmöjligheter samt att öka effektiviteten, skriver man i ett pressmeddelande.

Funkar med både personal och robotplockare

Apotea har automatiserat delar av sina lagerprocesser med olika leverantörer genom åren och nu förbättrar man effektiviteten ytterligare. I Autostore-lösningen ingår 20.000 backar (med plats för 25 000), 30 AutoStore-robotar (R5), 4 karusellportar (där tre av dessa ska hanteras av plockrobotar). AutoStore systemet kommer också kopplas ihop med övriga zoner av automation via ett bansystem. Robotsystemet är byggt för att ytterligare kunna expanderas i framtiden och initialt beräknas den nya kapaciteten bli 800 orderrader i timmen.

Självlärande robot

Autostore är en så kallade ”goods to person”-lösning, men som funkar lika bra med personal som med den automatiska plockroboten Eoperator, som är en viktig del i den nya satsningen.

Eoperator är ett samarbete mellan Element Logic och Righthand Robotics och är en robotplockningsteknik eller robotarmslösning som plockar automatiskt 24/7. Den är utvecklad för att fungera tillsammans med Autostore för att ytterligare automatisera lagrets processer. Med hjälp av maskininlärning hittar Eoperator automatiskt det bästa sättet att hantera det föremålet som skall plockas, vilket ökar orderkapaciteten, godshanteringen och leveranstiden samt skapar en stark länk mellan Autostore och materialflödet, skriver Apotea i ett pressmeddelande.

Med pandemin lärde vi oss att vi behöver vara flexibla och ha hög maxkapacitet för att kunna parera den plötsliga efterfrågan som kan uppstå vid kriser som pandemin eller kriget i Ukraina. I början av pandemin dubblade vi vår orderingång och hade svårt att leverera enligt vårt kundlöfte. Med en Autostore ökar vi kapaciteten på den automation vi redan har på ett effektivt sätt som ger högre flexibilitet i produktionen.

Pär Svärdson, CEO på Apotea

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll