Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist
Göteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året.
Genom Emko får man in runt 20 nya medarbetare i koncernen och många tiotals miljoner i omsättning. 2015 omsatte Emko drygt 51 miljoner kronor.
– Kompetent personal är svårt att hitta och vi får genom Emko in duktiga människor vilket är en förutsättning för expansion idag, säger Göteborgstryckeriets Maria Iversén i en kommentar till Branschkoll.
I och med förvärvet flyttar Göteborgstryckeriet sitt affärsområde Box&Display till Emkos lokaler i Mölnlycke strax utanför Göteborg. Där finns bland annat utrustning för produktion av förpackningar i större format än Göteborgstryckeriet idag klarar av. Emko trycker endast de mindre upplagorna inhouse eftersom man inte har eget offsettryck vilket Göteborgstryckeriet nu tillför.
– Emko har en jättefin produktionsanläggning i Mölnlycke med en större och mer automatiserad kascheringsmaskin och med vår kunskap inom tryck tror vi att vi kan bidra till att höja nivån ytterligare på deras produktioner.
Emko döps om till Emko Box&Display och får ny profil i Göteborgstryckeriets manér.
– Alla nyckelpersoner stannar kvar men exakt hur organisationen kommer att se ut är inte klart ännu, säger Maria Iversén.
Rekordår för Göteborgstryckeriet
Koncernen Göteborgstryckeriet hade ett rekordår under 2015 där omsättningen växte från 147 till 207 miljoner kronor berättar Maria Iversén. Och rörelseresultatet landade på fem miljoner kronor.
Tillväxten kommer bland annat från att man under 2015 förvärvade två företag som jobbar med kalendrar – Gullers Trading i Göteborg och Kalenderspecialisten i Trosa. Under 2015 omsatte man 20 miljoner kronor på kalendrar inom B2B och enligt Göteborgstryckeriet utgör detta över 80 procent av kalenderproduktionen inom B2B i Sverige.
– Detta är en helt annan marknad än vad vi är vana vid – en specifik produkt med andra kanaler – vilket är nyttigt för oss, säger Maria Iversén.
Man ser att B2B-marknaden för kalendrar har varit konstant utan några speciella insatser och nästa steg är att ta sig in på konsumentmarknaden.
Första halvåret 2016 har börjat bra för Göteborgstyckeriet.
– Vi har haft fullt upp inom alla affärsområden under första halvåret så det ser bra ut även för helåret 2016.