Rekord för utomhusreklam i februari
Trots blygsam ökning av medieköpen i februari blev det en rekordnotering för utomhusreklam. DR gick åt andra hållet.

Utomhusreklam slog rekord i februari månad.
Medieinvesteringarna ökade marginellt med 0,9 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, enligt Sveriges Mediebyråer. Totalt förmedlades drygt 955 miljoner kronor.
Utomhus- och trafikreklam gick starkt och noterade en rekordtillväxt på 13 procent för en februarimånad. Även bio, online video och podcast visade positiva siffror.
Anna Granditsky är vd på Sveriges Mediebyråer:
– Utomhus/trafikreklam ökade återigen kraftigt, denna gång med 13 procent – vilket motsvarar en rekordnotering för kategorin en februarimånad. Även mediekategorierna podcast och online video nådde all time high-nivåer för en februarimånad. Dessa tre kategorier ökade under 2024 och det är tydligt att det även håller i sig 2025.
Samtidigt fortsatte DR/Annonsblad att backa, denna månad kraftigt med en minskning på 43,3 procent. Negativa siffror sågs även för radio, sök, sociala medier, dagspress och teve.
Statistiken baseras på samtliga registrerade medieköp i de medlemsknutna mediebyråernas ekonomisystem.