Gå till innehållet

Registreringen för Svenska Publishing-Priset 2014 har öppnat

Pressmeddelande

Pressmeddelande från Populär Kommunikation 2014-02-14

Sveriges bredaste publishingtävling arrangeras i år för tjugoandra gången.

Nyheter i 2014 års tävling
Tävlingen, som under åren 2011-2013 var uppdelad i avdelningarna digitalt och print, är från 2014 en sammanhållen tävling. I år slopas möjligheten till publik röstning på de digitala bidragen, dels för att utgången ska bli mer rättvis, dels för att även vinnarna i de digitala kategorierna ska få en vinstmotivering. Ytterligare en nyhet, som de tävlande säkert kommer att uppskatta, är att man från 2014 initialt bara behöver skicka in ett exemplar av tävlande trycksaker.

Syftet med Svenska Publishing-Priset är att synliggöra välgjorda produkter och att sporra alla som lägger ner sin själ i att skapa god kommunikation.

Aktörer av alla slag gör upp om vem som har gjort årets bästa publiceringar – både digitalt och i print – i sammanlagt 27 kategorier. Såväl produkter gjorda inhouse som av byråer kan tävla.

”Tanken med tävlingen är, och har alltid varit, att lyfta fram goda exempel. Juryn bedömer inte bara design, utan också textinnehåll, visuellt innehåll och – beroende på typ av tävlingsbidrag – användbarhet eller fysiskt utförande.” Orden är Björn Karlssons, VD för Populär Kommunikation, tillika instiftare av tävlingen.

Anmälningstiden börjar nu och pågår till 8 maj.

Nya juryledamöter 2014

  • Göran Svensson, ledamot av Grafiska kammaren, VD-erfarenhet från Arne Löfgren Offset AB och Jernström Offset AB
  • Jonas Söderström, författare, informationsarkitekt på InUse

Om arrangören

Svenska Publishing-Priset instiftades 1990 av Populär Kommunikation, som är ett familjeägt kunskaps- och informationsföretag grundat 1966. Populär Kommunikation erbjuder sedan 1978 korta utbildningar inom publishingområdet och ger även ut magasinet Kommunicera.

Senaste från Branschkoll