Gå till innehållet

Regimskifte: Internet är nu Sveriges största reklammedium

Puls

Under 2012 har Internet gått om dagspressen och är nu Sveriges största reklammedium. Totalt under 2012 minskade reklaminvesteringarna med 2,1 procent och uppgick till 31,9 miljarder kronor enligt siffror från IRM.

Internetreklam är numera den största reklamkanalen i Sverige med en marknadsandel på 24 procent. Totalt omsatte Internetreklam närmare 7,7 miljarder kronor under 2012, en ökning med 10 procent relativt 2011.

Dagspressens annonsintäkter har minskat mer för varje kvartal under 2012. Totalt på året minskade kategorin med 12 procent jämfört med 2011. Årsomsättningen landade på 6,9 miljarder och har nu en andel på strax under 22 procent.

Under det fjärde kvartalet omsatte reklammarknaden nära 8,9 miljarder kronor och det är ett tapp på 3,9 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Under det fjärde kvartalet är det inte bara Internet som är större än dagspressen. För första gången i ett enskilt kvartal är även TV är större än dagspressen skriver IRM i ett pressmeddelande.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll