
Tryckta medier är en stark reklamkanal
Årets Reklamrapport från Sveriges Annonsörer innehåller nya frågor med fokus på svenskarnas syn på reklam i olika mediekanaler. Och det är glädjande läsning för alla som håller på med reklam och kommunikation i fysiska medier.
I rapporten kan man bland annat läsa:
För att öka reklamens effekt kan högpresterande kanaler som reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och även utomhusreklam användas som förebilder för hur reklam kan integreras på ett konsumentvänligt sätt.
Dessa kanaler rankas högt för sin förmåga att hålla en bra balans mellan reklam och innehåll, leverera reklam med en lagom frekvens, samt ge konsumenterna en känsla av kontroll över sin reklamupplevelse.
Reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam är kanaler som ger en mer positiv upplevelse genom att upprätthålla en bra balans och lagom frekvens, samt ger en känsla av kontroll över sin reklamupplevelse.
Reklamindex

Bild: Sveriges Annonsörer.
- Reklam i brevlådan (59,0) har det högsta reklamindexet, med starka resultat på alla tre markörer. Möjligheten att undvika reklam i kanalen är exceptionellt hög (71%), och den upplevs även ha en god balans (41%) och rimlig frekvens (43%).
- Tryckta tidningar (54,0) levererar högt index tack vare sin goda balans mellan reklam och annat innehåll (46%). Även utomhusreklam (51,6) och poddar (51,8) är två av de kanaler som presterar bäst. Utomhusreklam får höga betyg på både balans (41%) och frekvens (43%), medan poddar kompenserar den något sämre reklamfrekvensen med möjligheten att undvika reklam (61%).
- TV (26,4), sociala medier (26,4), samt digital video (30,7) har de lägsta indexen – på gränsen till mycket låg upplevelsekvalitet. Detta indikerar att dessa kanaler upplevs ha en dålig balans mellan reklam och innehåll samt att de visar reklam för ofta.
- TV får särskilt dåliga värden för balans (10%) och frekvens (7%). Dock ligger kanalen bättre till när det gäller möjligheten att undvika reklam dvs upplevelse av kontroll (34%) jämfört med sociala medier (22%). Digital video får något högre betyg på alla tre
– Rapporten öppnar dörren till en spännande framtid där marknadsförare, byråer och medier kan skapa mer meningsfull och effektfull kommunikation. Tillsammans kan vi forma en framtid där reklam inte bara accepteras, utan även uppskattas i större utsträckning, säger Hanna Riberdahl som är vd för Sveriges Annonsörer.
Tittar men på de olika åldersgrupperna i undersökningen så ser man att samma medier ligger i topp för samtliga grupper.

Bild: Sveriges Annonsörer.
I Reklamrapporten har Sveriges Annonsörer gjort tillsammans med Novus som frågat svenska folket om sin syn på reklam.
Här kan du ladda ner hela rapporten.