Gå till innehållet

PWA och SBPR är överens om riktningen framåt

✔️Produktmediabranschens nya branschorganisation börjar ta form ✔️"Ett måste för att kunna driva de viktiga frågorna för vår industri" ✔️De leder arbetet.

Puls

Delar av den arbetsgrupp som leder arbetet med den stundande omorganisationen berättar nu i en exklusiv intervju med Branschkoll om den nya branschorganisationen som håller på att skapas.

Det handlar alltså om profilåterförsäljarnas branschförening SBPR och leverantörernas PWA som nu ska bilda en gemensam organisation.

Vi träffar Roger Nilsson på PWA tillsammans med Björn Eriksson på XD Connects och Oskar Dahlin på Vinga på Barnhusgatan 16 i Stockholm, svensk produktmedias högborg.

De tre tillsammans med Cecilia Dellham på Exakt, Håkan Petterson (tidigare på TGH) och Anders Wärulf på Nimbus utgör den arbetsgrupp som arbetat med samgåendet av de två branschorganisationerna.

Juridiska grunden är lagd

Båda organisationerna har nu lagt den juridiska grund som krävs för en ny gemensam branschförening. SBPR har hållit två årsmöten och är nu under avveckling. PWA har haft en liknande process och har nu nya stadgar. Detta betyder att de företag som tidigare var medlemmar i SBPR under en övergångsperiod saknar branschförening – men kan snart ansluta sig till den nya gemensamma organisationen.

– Vi höll ett välbesökt informationsmöte i mars där alla fick komma med sina frågor och synpunkter, därefter träffades vi igen i maj för en omröstning. Där fattades det ett tydligt majoritetsbeslut då 26 av våra 31 medlemmar i PWA sa ja till att öppna upp och ändra våra stadgar, fyra röstade nej och en lade ner sin röst, säger Roger Nilsson på PWA.

Björn Eriksson berättar om SBPR:s process:

– Inom SBPR var det 100 procent som röstade för en nedläggning till fördel för en sammanslagning. Vi skulle helt enkelt inte ha styrkan som små individuella branschföreningar att separat driva de frågor vi behöver driva för vår industris framtid. Så SBPR är färdiga med sin process, vi har haft två årsmöten där vi kommit fram till att vi ska gå vidare med det här projektet för vår industris skull.

– Vi har fått ett tydligt mandat att vi ska gå den här vägen.

De viktiga frågorna

När det gäller den nya organisationen så tittar man först och främst på de frågor där både återförsäljare och leverantörer är linjerade och kan samarbeta. Det är frågor som miljö, lobbyarbete för att göra marknaden större och utbildning som står i fokus.

– Fokus kommer ligga på utbildning, lobbyverksamhet för att öka marknadsandelar för branschen, hållbarhet inte minst de frågor som dyker upp nu kring CSRD och lagstiftningen kring det, där finns det mycket vi kan göra för att hjälpa både grossister och återförsäljare. Och sen det vi redan gjort tillsammans som är branschundersökningen som är ett bra verktyg för vår industri, säger Oskar Dahlin på Vinga.

Roger Nilsson lägger till att man vill vara en tillgång för de mindre aktörer som inte har egna resurser att hantera de allt hårdare CSR-krav som kommer.

– Vi har stora drakar i både PWA och SBPR som har stora organisationer ute i Europa som kan möta de krav som kommer både från EU och lokalt. Men de mindre aktörerna har det väldigt svårt att leva upp till alla de krav som kommer. Då ser vi det som viktigt att hjälpa branschen med utbildning i dessa frågor och höja nivån på hela branschen, säger Roger Nilsson.

Att höja statusen för branschen kommer att vara en grundbult i arbetet.

– Många vet inte ens om att vår industri existerar, vi har inte varit så duktiga på att kommunicera ut mot slutkunden, säger Björn Eriksson.

En av de vanligaste frågorna som kommit upp under processen är hur man ska hantera de frågor som är mer specifika för respektive led. Lösningen på det här som man tänker sig just nu är att skapa ”underavdelningar” i organisationen där man kan behandla de frågor som inte rör båda grupperna, förklarar trion för Branschkoll.

Detta är en lösning som man använder i flera länder ute i Europa, berättar man.

– Exakt hur detta kommer att se ut ska jobbas fram under hösten, det är nu vi startar arbetet med hur organisationen ska bli, förtydligar Roger Nilsson.

Budgetar, momentum och nya medlemmar

Nu under hösten kommer arbetsgruppen jobba med att ta fram en strategi, verksamhetsplan, budget och så vidare, förhoppningen är att det arbetet ska vara klart till årsskiftet 2024/25. För att under början av 2025 gå ut och marknadsföra den nya organisationen och ta in nya medlemmar.

När det kommer till frågan om medlemsavgift och hur inträde i organisationen ska se ut så svarar man att det är en av de budgetfrågor man kommer jobba med under hösten. Men att bägge organisationerna har en kassa som kommer användas för att hantera kostnader under uppbyggnaden av den nya organisationen.

Och man tror och hoppas att fler ska vilja vara medlemmar med det momentum och den målsättning som finns med den nya organisationen.

– Jag är övertygad om att med vår energi och med tydligt uppsatta mål så kommer vi attrahera nya medlemmar. Vi gör det här för hela industrin skull, vår bransch behöver en kvalitetsstämpel, i takt med att det blir enklare för våra slutkunder att köpa produktmedia, säger Björn Eriksson.

– SBPR och PWA är överens om riktning framåt. Vi har mandat för att gå den här vägen och vi kommer göra vårt bästa för att skapa en stark branschförening som kan hantera alla de gemensamma och branschspecifika frågor som finns. Och vi hoppas att så många som möjligt vill vara medlemmar och hjälpa till med det arbetet, avslutar Björn Eriksson.

Vad ska den nya organisationen heta? Ja, det är en av många frågor som ska få sitt svar under hösten.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll