PWA blir PMA – lanserar flera nya intiativ
Product Media Association (PMA) blir namnet på den nybildade förening som ska verka för svenska bolag verksamma inom produktmedia och profilreklam.

Ny logotyp och nytt namn för tidigare PWA.
Det nya namnet tillkännagavs den 13 mars på ett medlemsmöte som PWA höll den 13 mars på Textile Fashion Center i Borås.
Enligt ett pressmeddelande ska PMA arbeta för att öka den totala marknaden för produktmedia genom att:
- Arbeta för att stödja marknadsföring och varumärkesbyggnad för branschen
- Företräda föreningen och bedriva ett aktivt lobbyarbete gentemot myndigheter
- Öka kunskapen om branschens betydelse genom att erbjuda utbildningar
- Genomföra branschundersökningar för att öka kunskapen om produktmedia och dess betydelse för kunderna
- Verka för att det genomförs mässor med mera för föreningens medlemmar
- Samarbeta med andra branschföreningar, företag, föreningar eller organisationer för att utveckla branschen.
Ska kunskaps-utbilda inom CSRD
Vidare kommer PMA arrangera en CSRD-akademi (Corporate Sustainability Reporting Directive) med start under april 2025. Medlemmar kommer erbjudas gratis utbildning som innefattar övergripande information gällande direktiv men även fördjupning inom till exempel GSPR (General Safety and Performance Requirements).
PMA fortsätter även att arbeta tillsammans med Nordiska Textilakademin som är ett nav för utbildning och kompetens inom textil för att sprida aktuell kunskap om textil hållbarhet, lagar och regler.
Samarbete med United Profile och DHL
Det samarbete som tidigare fanns mellan DHL och SBPR fortsätter men avtalet sägs ha förhandlats om. På mötet tillkännagavs också ett nytt samarbete med Unitedprofile som ska vara ”en digital resurs för att hjälpa alla aktörer att växa tillsammans med PMA inom olika områden.”.
23 nya medlemmar har tillkommit
PMA har efter sin stadgeändring i september ökat med 23 medlemmar och består i dagsläget av 84 stycken medlemsföretag, både leverantörer och återförsäljare.