PTS Askeroths vd höll hyllat tal på Maersks globala säljkonferens
En av branschens veteraner, PTS Askeroth, medverkade nyligen på A.P. Møller Maersks globala säljkonferens i Barcelona. Inför 2.600 deltagare berättade bolagets relativt nytillträdda vd Mikaela Askeroth Grundén om hur de helst fraktar sina termosar till Göteborgs hamn.

På stora scen på Maersks säljkonferens i Barcelona medverkar PTS Askeroths vd Mikaela i ett panelsamtal framför nästan 3.000 deltagare.
Ja, det kom alltså över 2.600 personer när Maersk samlade sin globala säljstyrka samt ledningsgrupp och andra högt uppsatta i Barcelona för vidareutbildning och networking. Eventet pågick i fyra dagar och inkluderade workshops, föreläsningar och kulminerade med en festlig gala.
Mikaela Askeroth Grundén vd på PTS Askeroth en av talarna – ”Vi har alltid prioriterat att frakta med Maersk”.
Och för att sälj och ledning på Maersk bättre skulle förstå sina kunder så bjöd de in representanter från olika bolag och kundsegment som fick göra presentationer och svara på frågor.
En av dessa talare var Mikaela Askeroth Grundén, vd på PTS Askeroth, ett bolag som hennes farfar grundade 1938 och som hennes pappa tagit dit det är idag, en välkänd leverantör av termosar i Sverige och Norden.
– Pappa har alltid sagt att om det går ska vi frakta med Maersk. Så vi har prioriterat deras båtar, deras slinga är klockren för oss och de håller alltid vad de lovar, säger Mikaela och fortsätter med att berätta historien om hur just hon blev en av talarna på säljkonferensen, förutom att de bägge bolagen då samarbetat i decennier.
– För ett tag sedan hade Maersk ett av sina största fartyg i Göteborgs hamn, ett så kallat Mega Container Vessel, och då ringde de oss och frågade om vi ville gå ombord. Det ville vi såklart och väl där fick jag ställa upp på en kort intervju till deras sociala medier. Den här filmen sågs sedan av project managern för hela säljkonferensen som måste ha tyckt att intervjun var bra, eftersom det ledde till att jag fick frågan om jag ville vara med och tala i Barcelona.
”Vi fick en speaker coach, hade egen lounge och det var hår och makeup innan”

Det var ett maxat event med många deltagare i en häftig lokal.
Och det är inte varje dag man talar inför 2.600 pers, iallafall inte för Mikaela, men med ett så påkostat event räckte budgeten till ett möte med en ”speaker coach” som bland annat jobbar med de som gör så kallade ”TED-talks”. I övrigt fick Mikaela själv styra över innehåll och tonalitet och resultatet blev en succé.
– Det var en gigantisk lokal med en enorm ledskärm som delade sig på mitten, vi hade egen lounge och det var hår och makeup innan vi gick upp, det var verkligen en otroligt häftig upplevelse.
Vad pratade du om?
– Jag pratade om massa saker, men kanske framför allt om framtida generationer, klimatfrågan och att det verkligen gäller att vi skärper oss nu. Sen skämtade jag mellan varven, det är en häftig känsla när nästan 3.000 pers skrattar åt dina punchlines, jag har aldrig gjort något liknande innan. Den lilla erfarenhet jag har består väl av dragningar i aulan på universitetet, eller att hålla bröllopstal. Man vet ju inte hur kroppen kommer att reagera, tänk om man svimmar? Men allt gick bra och efteråt har jag fått så fin feedback, alla de högsta cheferna på Maersk har skrivit till mig på Linkedin och sagt att de vill komma hit och hälsa på hos PTS Askeroth och se hur vi har det, säger Mikaela Askeroth Grundén.
Får svindel av att tänka på hur det kommer att se ut när jag går i pension
Efter presentationen var det dags för frågor och då fick Mikaela bland annat frågan om utvecklingen, vart hon tror att hennes verksamhet, men kanske också näringslivet i stort, är på väg. Varpå hon gav ett svar som sägs ha blivit väldigt uppskattat.
– Jag vände på frågan och sa att det är omöjligt att svara på vart utvecklingen är på väg, utan att jag istället tror att det är mer vettigt att fokusera på ett mindset som passar vid förändring, för förändringen kommer att ske. Och att försöka ha ett öppet sinne, även om utvecklingen går fort och det är oroliga tider. Och jag har alltid haft det perspektivet, även om jag bara varit i bolaget i sju år så har det hänt så mycket på kort tid och förändringstakten kommer bara fortsätta öka under min livstid. Jag kan nästan få lite svindel av att tänka på hur världen kommer se ut när det är dags för mig att gå i pension.
Hur ser framtiden för sjöfrakt ut? Vad har Maersk i pipen?
– Maersk är ett spännande bolag som försöker ligga i framkant inom teknik och hållbarhet. De hade en stor programpunkt kring AI i logistikbranschen, och jag tog upp det i mitt tal, att på 70-talet när pappa bokade frakt var det via fax och fast telefon och flera personer fick engagera sig. Idag bokar vi sjöfrakten med tre klick på en hemsida. Och Maersk ägnar en stor del av sin konferens åt hur AI kan göra ännu mer åt oss. De håller också på att utveckla mjukvaror så att du kan integrera allt du gör i inköpskedjan och så jobbar de stenhårt för att deras system ska kunna prata med ehandels-lösningar och så vidare. Så dels mycket teknikutveckling, och sen den andra stora punkten som såklart är hållbarhet, där Maersk gjort enorma satsningar. Ganska nyligen sjösatte de världens första helt metanoldrivna containerfartyg, Laura, som är det första av cirka 20 likadana fartyg. När ett så pass stort bolag gör ett sådant drag och säger att de ska byta till biobränsle så påverkar det hela den globala efterfrågan på gröna drivmedel och tvingar industrin att ställa om och börja producera mer metanol. Vi är väldigt stolta över att vara en liten del utav den utvecklingen.
Handlar numera direkt av Maersk – ”En enorm fördel under Covid”

Representanter från PTS Askeroth ombord på Manila Maersk ett av rederiets största fartyg, hela 400 meter långt! Längst ut till höger syns Mikaela och hennes far Ulf.
Och det fina samarbetet mellan jätten Maersk och förhållandevis lilla PTS som nu alltså pågått i decennier blev ännu starkare under pandemin, då PTS erbjöds möjligheten att köpa fraktplats direkt av Maersk.
– Vi har som sagt alltid prioriterat att frakta med Maerks fartyg, men det har legat en speditör emellan, som vi i och för sig var väldigt nöjda med. Men under pandemin ändrades spelplanen och vi fick erbjudande om att köpa direkt av Maersk, det är inte alla som får det, utan de jobbar med företag som IKEA och Volvo. Det här var en enorm fördel för oss under Covid-pandemin. Det var mycket enklare att få med sitt gods på båtarna och vi var garanterade plats, något som gjorde att vi kunde säkra våra leveranser. Dessutom under en tid då efterfrågan på friluftsprodukter sköt i höjden.
Maersk, ett familjeföretag grundat 1904 med över 100.000 anställda. PTS Askeroth, ett familjeföretag grundat 1938 med 10 anställda. Kanske påminner PTS Maersk om det familjära, om deras egen resa när Mikaela berättade om hur hennes far faxade in frakter på 70-talet och nu 50 år senare sköts beställningarna via AI och API:er. Och kanske viktigast av allt, om vikten av de små vanliga kunderna som kanske mest av alla förlitar sig på att deras containrar kommer tryggt i hamn. Oavsett anledning så står det klart att numera vet Maersk mycket väl vilka PTS Askeroth är, likaså vet PTS sedan länge vilka Maersk är.
”Vi är ett gäng termosnördar”
Termos är en produkt du har dryck i för att hålla den varm eller kall, Thermos är det varumärke som den kändaste tillverkaren av sagd produkt använder. Bolaget har lyckats med det endast en handfull andra bolag lyckats med, att bli en etablerad benämning för sin egen produkt, likt ”Gore-tex” och ”Googla”.
Och PTS Askeroth är exklusiv distributör för Thermos produkter i Sverige. De har även distributionsrättigheterna för den schweiziska tillverkaren SIGG i både Sverige och Norge. Och så har man det egna varumärket Vildmark, där man designar, tillverkar och distribuerar sina egna produkter (främst termosar och vattenflaskor). Slutligen säljer de även kaffemuggar under eget varumärke.
– Vi är ett gäng termosnördar som vill hedra svenskt friluftsliv med högkvalitativa produkter som ska överleva minst en generation. Det händer ganska ofta att kunder söker upp oss för att de har en termos från 70 eller 80-talet där hunden har bitit sönder korken men i övrigt funkar termosen utmärkt så de frågar om vi kan fixa en ny kork. Därför är vi väldigt noga med att lagerföra även gamla reservdelar.
Och just att kunna laga saker så att de kan leva vidare, att tillverka produkter som håller över tid och som vinner kvalitetsutmärkelser är viktigt för bolaget och för Mikaela, som hon själv uttrycker det:
– Jag brinner för hållbarhet och jag har läst många studier och bland det mest hållbara vi kan göra är att tillverka produkter som håller lång tid och det är det vi är bäst på. Det har skett ett skifte i branschen, där det tidigare varit fokus på prispress ser vi nu verkligen ett stort ökat intresse för kvalitetsprodukter, du vill inte förknippa ditt varumärke med produkter som går sönder. Vi labbtestar alla våra produkter och kör alltid på de strängaste regelverken.
Om PTS
PTS Askeroth omsatte närmare 60 miljoner kronor 2021 som var ett väldigt starkt år för bolaget tack vare pandemin och friluftslivet, 2022 omsatte bolaget strax över 50 miljoner kronor. Bolaget har 10 anställda och deras produkter säljs i detaljhandeln, bland annat hos Åhléns och hos Naturkompaniet. Sedan 2008 jobbar de även mot produktmediabranschen, som numera står för en betydande del av omsättningen.
Pappa Askeroth (som heter Ulf) fyller 75 nästa år och har varit ”på G” att gå i pension i sju år nu men tycker fortfarande att det är lite för roligt. Dotter Mikaela har jobbat i bolaget i sju år, först som marknadschef och sen som vd sedan två år tillbaka.
Avslutningsvis berättar Mikaela en liten anekdot värdig en termosexpert:
Vet du varför det heter termos?
Det var en tysk glasblåsare som fick patent på vakuumflaskan och så utlystes det en liten tävling i den tyska by där han bodde där folk fick skicka in förslag på vad produkten skulle heta. Då var det någon som föreslog att man kunde använda det grekiska ordet för värme, ”Thérmē”, sagt och gjort så döptes varumärket till Thermos. Det är kul att se hur bolaget förvaltat sin produkt, de är fortfarande bäst i världen och deras fabriker och tekniker är superhemliga och människor blir ofta helt lyriska när jag berättar att jag jobbar med deras varumärke, avslutar Mikaela Askeroth Grundén, vd på PTS Askeroth.

Tidig reklamaffisch från det världskända varumärket Thermos som PTS Askeroth är svensk distributör av.