Produktmediet är ”skadligt avfall” – så kan branschen ta miljöfrågan till nästa nivå
En av föreläsarna på Haptica Live 2018 är Michael Braungart, han jobbar med att ta fram produkter som är helt och hållet återvinningsbara. Detta arbete bedriver han via sin plattform Cradle to cradle (C2C).
Eppi Magazine har gjort en intervju med Michael Braungart där han svarar på frågor om C2C och hur han ser på framtiden.
Braungart har studerat kemi och till processingenjör och har varit med att starta organisationer som Environmental Protection Encouragement Agency och McDonough Braungart Design Chemistry. Han är ledare för forskningsavdelningen på Hamburg Environmental Institute och mottog 2003 Presidential Green Chemistry Challenge Award från United States Environmental Protection Agency.
C2C-principen handlar om att skapa produkter som redan i designstadiet tas fram på ett sådant sätt att produktens enskilda beståndsdelar kan föras tillbaka in i återvinningscykeln utan att de förlorar något värde. Här kommer delar av intervjun som Eppi gjort med Michael Braungart:
Tycker du inte att de miljöåtgärder som vidtas är tillräckliga?
– Vi måste sluta se oss människor som parasiter, fram tills nu har miljöåtgärder endast handlat om att spara energi, reducera vattenkonsumtion eller producera mindre avfall. Men det här har inget med att skydda miljön att göra, det är istället att förorena mindre. Därför har vi angripit problematiken på ett helt annat sätt, genom att ha naturen som förebild. Naturen vet inte vad avfall är, naturens avfall är alltid näring.
C2C kräver att man hela tiden tänker på ändlösa cykler i alla material, Hur kan det här fungera trots vår konsumtion?
– Vi måste designa näringskedjor intelligent, antingen biologiska eller tekniska. Alla förbrukningsprodukter måste kunna användas biologiskt. De måste designas så miljövänligt som möjligt så det utan någon tvekan kan slängas på komposten. Tekniska produkter som tvättmaskiner och tv-apparater måste ha beståndsdelar som kan återföras in i återvinningscykeln utan att de tappar något värde. De måste alltså kunna användas till en nya liknande produkter.
Hur kan produktmedia använda sig av C2C?

Såhär beskriver Trigema C2C-processen för deras komposterbara t-shirtar. (Bild: Trigema)
Finns det produkter idag som används i sådana här slutna cykler?
– Vi har jobbat med att designa om produkter sedan 90-talet. Vi har tagit fram tapisseri till stolarna på Airbus 380 som kan komposteras och föras in i återvinningscykeln som näring. Till skillnad från vanlig möbelstoppning som ofta måste brännas som farligt avfall.
Vi har designat mattor tillsammans med det holländska bolaget Desso, dessa mattor är inte bara helt fria från giftiga kemikalier, de renar dessutom luften från partiklar.
Textilier är en viktig promotionprodukt finns det några bra produkter som går att använda?
– 2006 tog vi fram den första komposterbara t-shirten tillsammans med klädtillverkaren Trigema. T-shirten är gjord av organiskt bomull och har nedbrytbara färgmedel. När produktmedia designas på det här sättet så är de en underbar gåva eftersom de står för en kultur av generositet och bestående gåvor. Annars är det skadligt avfall som företagen lämnar över.
Har du några konkreta tips och idéer till produktmedia-industrin?
– Promotionprodukter borde användas till att inspirera människor och skänka dem glädje. Promotionprodukter är inte längre bara en gimmick för marknadsföring utan en innovativ plattform som visar människor hur framtiden kan se ut. Ett exempel på en produkt som företag borde ta fram är en stress-sten av magnesium. Den kan gnidas mot huden för att reducera stress och ger ett tillskott av magnesium som de flesta människor har ett underskott av.
Vidare så går det att låna ut produkter snarare än att ge bort dem, exempelvis kan man ta fram en kalender som man samlar in efter varje år, och sedan gör om till en ny kalender. På så sätt behåller man dessutom kontakten med sina kunder.
Cradle to cradle är ett koncept men också en kvalitetsmärkning som ges ut av Cradle to Cradle Products Innovation Institute, de certifierar produkter som är miljövänliga?
– Det finns redan över 8.000 produkter som certifierats av oss, i alla möjliga sektorer. Företaget Stabilo exempelvis använder avfalls-polypropen till sina pennor. Och de har dessutom tagit fram den första biologiskt ofarliga skriv-vätskan, vilket gör att brukat papper blir fullt återvinningsbart istället för att bli farligt avfall.
Det är ganska radikala åtgärder du föreslår, vilken tidsram kan vi räkna med tror du?
– Det händer mycket saker inom C2C, inte minst i Taiwan där regeringen stödjer C2C-certifiering. Och där vi skapat en allians som samverkar mellan olika institutioner för att göra Taiwan till en C2C-ö.
Sen vet vi av historien att förändring tar tid, men jag är säker på att industrisamhället helt kommer ha gått över till C2C år 2040. Bara i Tyskland är flera hundra personer aktiva inom rörelsen, inte minst unga designers som inte bara vill göra produkter mer attraktiva utan designa om dem från grunden, något som kommer bli en avgörande faktor i själva produktionen.
— Intervjun med Michael Braungart ovan är gjord av Eppi Magazine som ägs av (C) WA Media GmbH 2018.
— Bild Michael Braungart: Wikipedia
Framtidsvision från C2C:
https://www.youtube.com/watch?v=cOMVZKQYZYU