Printannonsering fortsätter tappa hos mediebyråerna
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.
- Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna (annonsering tidningar) tappar mark
- Mediekategorin utomhus/trafikreklam är fortsatt pressad och forsätter sitt tapp med nästan 20 procent i september och 10 procent hittills i år.
- I september backar mediekategorin internet med nästan 10 procent, kategorin uppvisar dock hittills i år en tillväxt med nästan 8 procent.
- Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.
- Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten för Digitala medieröver 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl.
Mediekategorier som ökat i september 2012:
Övrigt | 15 procent |
Radio | 11 procent |
TV | 8 procent |
Mediekategorier som minskat i september 2012:
Sök | -2 procent |
Kvällspress | -3 procent |
DR/Annonsblad | -9 procent |
Internet | -10 procent |
Storstadspress | -16 procent |
Utomhus/trafikreklam | -20 procent |
Fackpress | -20 procent |
Bio | -45 procent |