Gå till innehållet

Prident visade upp outdoor-nyheter på Elmia

Produktionen i Bredaryd utvecklas med profilprodukter i formsprutad träkomposit. ”Det finns en efterfrågan på alternativa material”.

Mässor & Möten

Prident visade upp sitt register inom svensktillverkade profilprodukter på Nordic Profile Fair, 14-15 augusti. Bland annat visades nyheter i trä och träkomposit.

Daniel Lindroos Schéle visade vägen i montern fram till en egentillverkad kåsa, producerad i träkomposit – 40 procent träfiber blandat med biobaserad plast för att hålla ihop hela konstruktionen. Produkten är ett tillskott i företagets outdoor-sortiment med sittunderlag och vattenflaskor etcetera.

– Den är designad, tryckt och producerad i Bredaryd och lanseras nu på denna mässan, säger Daniel när han tar upp kåsan i sin hand. En bägare som kan användas för att till exempel dricka varm dryck eller äta mat och soppor ute i naturen.

Utveckla egen produktion

Huvudstrategin för Prident är att fortsätta utveckla sin egen produktion. Det rimmar med att ta fram fler produkter i alternativa material, enligt Daniel.

– Vi har en formsprutningspark därhemma och där vill vi först och främst se vilka produkter vi kan utveckla och producera på egen hand. Det är vår affärsidé nummer ett. Går inte det har vi kontakter med samarbetspartner i närområdet.

Han säger att Prident ser en efterfrågan på alternativa material, men betonar att plast fortfarande är ett fantastiskt material.

– Det ska fortfarande vara rätt material på rätt plats. Exempelvis en isskrapa eller en vattenflaska så kan du inte använda mycket annat än rätt typ av plastkvalitet så att den kan hålla över tid. Men sedan har vi en marknad som frågar mycket efter alternativa material och det är där vi har börjat utmana oss själva och ta fram det – ibland biobaserat, ibland komposterbart och trä med mera.

Rolig resa med namnbyte

Branschkoll frågar hur det gått sedan Plastprint bytte namn till Prident i oktober i fjol.

– Det har framför allt varit en fantastiskt rolig resa. Det goda teamet är vi fortfarande med liknande produkter och den goda andan, men i en lite ny förpackning. Det nya namnet gör att det blir lite enklare att komma utanför det som bara är plast eller print. Vi skapar värde för våra produkter och vi jobbar med alternativa material och kan kommunicera på många andra sätt än med bara plast och print.

De formsprutade kåsorna av träkomposit kommer i olika färger.

Ett viktigt budskap

Vad är ert verksamhetsfokus i år?

– Jag skulle nog säga att vi fortfarande jobbar med att ha en bra dialog och kommunikation med våra återförsäljare. Vi tycker att vi har ett väldigt viktigt budskap när vi pratar om närproduktion och rätt material på rätt plats.

Han säger att det är av vikt att få återförsäljare att förmedla samma sak till slutkunden när de är ute och säljer in produkten som Prident producerar.

– Man talar mycket mindre pris i dag än vad man gjorde för 10-15 år sedan.

– I dag pratar vi produkter, dess innehåll, ursprung och tillverkningsmetoder – inte priser.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll