Gå till innehållet

Potentiellt samgående stundar mellan SBPR och PWA

Nyligen hölls ett informationsmöte där ett flertal representater från både SBPR och PWA medverkade och där väcktes på allvar frågan som legat het i luften det senaste året, bör de bägge branschföreningarna slå sig samman?

Mässor & Möten

PWA har gått från klarhet till klarhet senaste åren medan SBPR dessvärre haft en del utmaningar och fått utstå hård kritik. Den vd man tog in har enligt de kritiska rösterna inte fått något gjort och varit överbetald medan andra menar att det här inte alls stämmer.

LÄS OCKSÅ: SBPRs ordförande bemöter kritiken – ”var är branschen?”

Medlemmarna i bägge föreningarna ska rösta – majoritet krävs

Oavsett vad som skett tidigare är blickarna nu vända mot framtiden, först och främst på de extrainsatta årsmöten som kommer hållas under januari 2024. Då ska det röstas i de båda föreningarna och om de ska slås samman och det krävs enligt uppgift att bägge föreningar röstar med majoritet för att förslaget ska gå igenom.

Förslaget och proceduren mer specifikt skulle enligt uppgifter från PWA se ut såhär:

  • Tillsätta en arbetsgrupp som får i uppdrag att arbeta vidare med idén.
  • Slå samman de bägge föreningarna i en ny gemensam branschorganisation/ekonomisk förening.
  • Ta fram ett nytt namn på föreningen

Nu kommer alla medlemmar i de båda föreningarna får chansen att säga sitt i den demokratiska processen som inleds. För SBPRs räkning startar det med ett extra årsmöte den 12 januari då medlemmarna ska svara på frågan om man vill gå vidare med förslaget från styrelsen.

Några röster från branschen

Thomas Davidsson vd på Wackes som varit med i SBPR sedan det startades säger såhär i Branschkollpodden som han besökte dagen efter nyheten offentliggjorts.

– Jag tycker det är en fantastisk nyhet det har vi väntat på, branschen behöver en enad kraft som kan göra lobbyarbete mot politiker, ta fram utbildningar för att göra det enklare att onboarda nya medlemmar. Även om leverantörerna har en agenda och vi återförsäljare har en agenda i många frågor så har vi en gemensamma agenda i de allra störta frågorna, att växa marknaden, ta marknadsandelar från andra mediaslag och få uppmärksamhet för det vi gör.

Avslutningsvis ger SBPRs tidigare vd och branschfrämjaren Kjell Harbom sin bild av det hela.

– Min kommentar är såhär, vad bra att de äntligen är tillbaks på banan, 2017 dribblade PWA bort sammanslagningen och nu är de tillbaks igen och det tycker jag känns bra. Sen hoppas jag verkligen att man kommer anpassa organisationen för alla de ÅF som nu ska gå med i den och trivas i den. Och att man kommer jobba mot organisationer som IRM och IMM (Institutet Mot Mutor) och även mot ISO och att man förbereder sig på de nya lagarna som väntar, säger Kjell Harbom till Branschkoll.

Vad tycker du om förslaget att slå samman SBPR och PWA? Hör gärna av dig till oss på Branschkoll!

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll