Gå till innehållet

Podd: Jörgen Wikström på Z-Profil om Norrlands nya guldrush

I avsnitt 20(!) av Branschkollpodden träffar vi ingen annan än Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Podd

Vi snackar bland annat om att och varför Z-Profil fick New Wave-kedjans Rolls Royce-utmärkelse förra året. Om det nyliga förvärvet av New Wave Profile Skellefteå och de tekniker och arbetsätt som Z-Profil utvecklat för att möta industrikunderna på deras planhalva.

https://www.podbean.com/ew/pb-384tk-1054659

Det går också att lysna på Spotify och Apple Podcast.

Nedan följer ett utdrag ur samtalet med ”timestamps”

(3:33) Under det märkliga 2020 lyckas ni slå omsättningsrekord och bli årets NWP-företag, hur går det till?

– Vi gjorde tunga investeringar 2019 och därav blev vårt resultat lite sämre då, men med det in i 2020 hade vi redan bestämt ett antal åtgärder vi skulle vidta för att komma på banan och kunna gasa på rejält, sen kom pandemin och det blev någon slags armageddon. Vi vände på massor av stenar, sänkte personalkostnaden med 40 procent och sen blev de såklart en hel del hårt jobb, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen får man vara extremt tacksam för att vi jobbar i den bransch vi gör med en extremt bred produktportfölj. Och så får man vara tacksam över att vi har en så pass bred kundbas, med många industrikunder.

– Jag hoppas det som ligger bakom är att vi gjort ett bra jobb under en längre tid. New Wave Profile är ju Skandinaviens största profilkedja så är det någonstans man vill vinna pris så är det ju där. Sen är man för svensk och lite för blyg för att kunna ta in det, men vi är superstolta – ett kvitto till alla som jobbar hos oss och med oss.

(8:48) Nyligen förvärvade ni NWP Skellefteå, kan du berätta hur tankegångarna gick bakom det förvärvet?

– Ibland tar man kanske lite för snabba beslut men jag kollade nyss och första gången jag var och träffade Gustav på NWP Skellefteå var i februari 2019 så vi har haft det här i kikarn i två år. Och så har vi haft ett nära samarbete under det senaste året. Vi har mycket likheter men de olikheter vi har passar extremt bra ihop, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen ska man inte sticka under stolen med det som händer i Skellefteå och Norrland, med kraftig expansion, och det här är sätt för oss att rusta oss inför 2022.

(15:00) Vad är det viktigaste för stora industrikunder?

– Det vi fått mycket cred för är att vi förstår kundens verksamhet och utmaningar, inom industrin vill man fokusera på kärnverksamheten. Profilkläder och merchandise är en väldigt liten del för dem, men samtidigt en viktig del för varumärket. Så här kommer min erfarnhet från bilindustrin med effektiviseringar och lean production väl till hands och har varit en bidragande orsak till vissa av de här uppdragen. Och så har vi såklart bakom skynket jobbat på som bara den med struktur allting för att göra det på rätt och bra sätt. Med lyckade stora samarbeten i bagaget hoppas jag och tror att nya och tilltänkta kunder känner en trygghet i att vi klarar av den här typen av uppdrag.


För dig som vill lära dig mer om hur man effektiviserar sitt arbete, jobbar med stora industrikunder och bäst tar till vara på den vind man ibland får i seglen, lyssna på hela podden här nedan.

https://open.spotify.com/embed/episode/73ciZBPjvxl9OOqzJ4Vx11?theme=0

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll