Gå till innehållet

PODD: Johan Fredborg – Stanley/Stella har tripplat omsättningen i Norden på två år

Podd

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Johan Fredborg Nordic sales manager för det populära och snabbväxande varumärket Stanley/Stella.

Lyssna på Spotify eller på Podbean. Läs en sammanfattning nedan.

https://open.spotify.com/embed/episode/4XVpiMsQBkBYDeNoSrKuCt?utm_source=generator

Hur går det för Stanley/Stella i Norden?

– Om vi börjar med Europa så sålde vid för 550 miljoner 2019 och nu två år senare sitter vi mitt i en pandemi och har ändå klättrat till en omsättning på över en miljard i år. Efterfrågan på organisk bomull bara växer och växer. Och i Norden jämfört med 2019 så har vi tredubblat våra siffror, minst.

Ni jobbar med officiella dealers som återförsäljare av era produkter, i slutet av 2020 blev Swagg först ut i Norden, hur många har ni nu?

– I Norden idag så har vi 1 i Danmark, Norge och Finland respektive och fyra i Sverige – Swagg, Hobbyreklam, Gröna Tryck och Malmö Printing Company. Planen är att ha 12-13 i Sverige, 7-8 i Finland och Norge och ett 10-tal i Danmark. Processen bakom är att man måste tro på det vi håller på med, det är det viktigaste, att man tror att framtiden är att jobba med hållbara produkter och socialt ansvarstagande.

Vad kan vi lära oss av Stanley/Stellas kraftiga expansion?

– När jag kom i kontakt med Stanley/Stella var det bredden på kollektionen och färgerna som jag tyckte var spännande, jag har jobbat med textil i 25 år. Jag tyckte också modegraden var väldigt hög och tänkte att det här kan inte vara ett renodlat profilföretag, men det var det ju. Bland slutkunderna idag ser vi också en hel del butiker och det är ju fantastiskt, varför ska de sourca själva när vi har på lager i Antwerpen och du kan köpa ett par stycken och branda själv. Jag skulle säga att hållbarheten, modegraden och finishen är de tre stora faktorerna.

Hur kommer textilleverantörer utvecklas kommande år?

– Slutkunden måste påverkas och de påverkar sig själva ibland. Alla har fina business plans där det står vad man ska göra. Men sen av någon anledning skjuter man sig i foten när man ska ta fram en merch och säger att man ska ha den billigaste t-shirten när man lagt flera hundra tusen på att ta fram en fin portfolio. Vi vill att du ska köpa Stanley/Stella för att den håller längre, den är lite dyrare men du behöver inte köpa ny lika fort. Vi måste vara lite provokativa mot slutkunden och våga säga att du har ju de här fina orden här men köper ändå något som inte är bra producerat.

Berätta om era spännande CSR-projekt!

– Vi har öppnat två supermarkets i Bangladesh i våra fabriker där de anställda kan köpa mat till billigare priser och spara mer pengar till andra grejer. Vi håller på med vattenreningsprojekt där du i slutändan ska kunna ta bort så mycket färg så du i princip kan dricka vattnet. 3,5 procent av vår profit går tillbaka till en fond i Bangladesh där man kan söka medel för utbildning och dylikt. Och så har vi många fler projekt på gång, plantera träd, elektricitet till fabriker med mera. När man är nere i Bryssel och ser vad de har ritat upp och har planerat tror man inte att man jobbar på ett textilföretag utan snare ett ingenjörsföretag, säger Johan Fredborg.

Lyssna på hela avsnittet här nedan:

https://www.podbean.com/ew/pb-uxg22-11541d8

https://open.spotify.com/embed/episode/4XVpiMsQBkBYDeNoSrKuCt?utm_source=generator

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll