
Jakob Ragnarsson på TS Reklam gästar podden och berättar om hur de växt kraftigt genom E-handel de senaste åtta åren.
TS Reklam började som legotryckeri men när Jakob och hans bröder kom in i bilden runt 2013 så förvandlas bolaget snart till en internetbaserad återförsäljare med mycket egen förädling. Idag omsätter man omkring 45 miljoner kronor och satsar hårt på e-handel och att ta toppositioner på Google.
Lyssna på podden här. Den finns också på Spotify och Apple Podcast.
Ni har två olika varumärken, TS Reklam och Printoz kan du berätta mer om det?
– Vi startade om Printoz som ett varumärke, efter några år av SEO-arbete med TS Reklam hade vi tagit en del toppositioner på Google och om man ligger överst på Google brukar man säga att man får 33 procent av sökordets trafik. Andrapositionen har cirka 16 procent av trafiken så tanken med Printoz från början var att vi skulle ha två sidor som tog både första och andra positionen, berättar Jakob och fortsätter:
– Men vi insåg att det skulle bli väldigt resurskrävande att ha förstapositionen med TS och andra med Printoz. Så vi släppte garden lite på Printoz och satsade hårdare med TS. Därefter låg Printoz lite på sparlåga men så dök chansen upp att rekrytera några riktiga toppsäljare och då fick de börja Printoz och vara med och bygga upp det varumärke och det är där Printoz är i dagsläget – mer direktförsäljning.
2020 omsatte ni omkring 20 miljoner och inför 2021 förutspådde du en omsättning på 40-45 miljoner kronor via era två varumärken, fick du rätt på det?
– Ja, jag fick rätt vi gick upp i 45 miljoner totalt. Bra resultat också, de räknar fortfarande på det men omkring 3,5-4 miljoner. Omsättningen är relativt jämt fördelad mellan de två varumärkena och det är Printoz som det här året stått för den största delen av ökningen, de har gått jäkligt starkt.
Har det varit skönt med en stark e-handel under pandemin?
– Jag tror tyvärr profilbranschen är den enda branschen där näthandeln drabbats hårdast och faktiskt haft en nedgång. De konkurrenter som slåss på nätet som vi kikat lite på ser det ut som de flesta tappat, och ganska kraftiga tapp. Vi gjorde ett tapp under 2020 pandemiåret på säkert 20-25 procent på nätdelen. På sikt är vi inte oroliga alls och vi vet att vi har en väldigt stark maskin som kommer generera framöver men under pandemin i vår bransch av någon anledning har e-handeln varit det som drabbats hårdast.
Behöver en återförsäljare av profilprodukter ha en webbshopp 2022?
– Nej, det skulle jag inte påstå. Man kan dela upp det lite, i princip alla har ju en e-handel och då är det många som använder Unitedprofiles lösning och den är ju superb på det sättet att man knappt behöver göra någonting. Sortiment är direkt kopplat till leverantör som uppdaterar åt dig och vi använder den lösning på Printoz, säger Jakob och fortsätter:
– Ska du driva försäljning via en e-handel måste du driva trafik till den och ska du göra det via Google kommer det krävas vissa insatser, antingen genom annonser eller genom sökords-optimering eller en blandning. Om du har det rörigt på din sajt, otydligt, dåliga bilder och så vidare så kommer du inte konvertera något från din Google-annonser och då blir de klicken dyra. Man måste satsa på sin e-handel om man vill att den ska funka, jobba konsekvent. Många tror nog att man bara kan slänga upp en e-handel och så kommer försäljning av sig själv, så funkar det inte.
Kan du konkretisera dina tre bästa tips för att lyckas digitalt?
- Bra priser
- Bra sortiment som är lätt att hitta i
- Och trafik till webbplatsen
Lyssna på hela avsnittet här:
https://open.spotify.com/embed/episode/2Tbd4Rlyvdl0vKAJqjPapU?utm_source=generator