Gå till innehållet

Podd: Amanda Wyatt CEO of Brandon on how to build brands and keeping them uniform on a global scale

Podd

I det här avsnittet pratar vi med Amanda Wyatt vd för Brandon, ett Göteborgsbaserat företag som tar fram kollektioner och produkter till stora varumärken. I många fall erbjuder man en helhetslösning med global distribution något som kräver omfattande logistisk och samordning. En av bolagets största kunder är Volvo Cars.

Lyssna här direkt eller på Spotify via länkarna nedan:

https://www.podbean.com/ew/pb-xuy8h-1139fe6

https://open.spotify.com/embed/episode/5SBv0NBRJlfjNCaBa88xDR?utm_source=generator&theme=0

Hur hjälper ni ett företag som exempelvis Volvo?

– Våra uppdrag är kontrakt-baserade, vi vinner ett avtal med exempelvis Volvo som sträcker sig över tid för att tillsammans med kundföretaget ta fram en kollektion av produkter som de vill ska representera deras varumärke. Därefter tillverkar vi dessa produkter tillsammans med Volvo, och lagerhåller och levererar vid behov. I exemplet med Volvo är återförsäljare av Volvobilar de vi levererar flest produkter till, säger Amanda Wyatt och fortsätter:

– Med de varumärken vi jobbar med tar vi först redan på vilken målgruppen för produkterna är och uppskattar hur mycket de är villiga att betala. Vi kollar också på saker som hållbarhet, materialval och färger i förhållande till vilket varumärke det är. Utifrån det tar vi fram ett erbjudande till marknaden som exempelvis kan vara anställda, event-personal eller konsument.

Du är ny vd på Brandon sedan april i år, hur har den resan sett ut?

– Jag kom till Sverige 2013 och hade turen att direkt få ett bra jobb, vilket inte alltid är lätt när man inte kan språket. Men jag började jobba med internationella affärer där engelska är en styrka, blev headhuntad till Brandon av en av mina gamla chefer och började jobba med deras brand merchandise-affär, säger Amanda och fortsätter:

– När jag började på Brandon ägdes företaget av Puma, som fortfarande är en av våra största kunder, 2016 gjorde vi en management-buyout av Brandon och började fokusera ännu mer på brand merchandise och retail support. I samband med det blev jag befordrad till en ledarroll och sen dess har jag lyckats dra in några nya kunder och visa vad jag går för. Och nu i våras togs beslutet att vi behövde en ny vd och även om jag tyckte att jag hörde hemma i den rollen trodde jag inte att jag skulle bli tillfrågad. Jag är också kvinna under 40 så man förväntar sig inte alltid att man kommer få frågan men jag fick den och här är jag som ny vd för Brandon mitt i en pandemi.

Hur funkar retail-delen av Brandons verksamhet?

– Den korta versionen är att vi förser butiker med förbrukningsvaror. Och nån kanske tänker hur hänger merchandise och retail ihop, de har olika kunderbjudanden men byggda på samma infrastruktur. Samma webbshoppar, samma logistik och samma kampanjverktyg. Retail support fokuserar mer på att hjälpa varumärken vara konsekventa på flera marknader och på att konsolidera kostnader, säger Wyatt och fortsätter:

– Puma är vår största kund inom det segmentet och vi hjälper dem bland annat med deras papperspåsar som de har i alla affärer globalt. Oavsett om du går in i en butik i Brasilien, Australien eller Sverige får du samma kvalitet på papperspåsen.

Ett annat, möjligen mer glamouröst exempel på retail support är lyxvarumärket Saint Laurent som Brandon förser med Champagne till deras butiker världen över.

För att höra mer om hur Brandon jobbar, vad som krävs för att förse kunder med merchandise, produktmedia och förbrukningsvaror världen över och hur man tacklar frågor som hållbarhet och råvarubrist lyssna på avsnittet här nedan.

https://www.podbean.com/ew/pb-xuy8h-1139fe6

https://open.spotify.com/embed/episode/5SBv0NBRJlfjNCaBa88xDR?utm_source=generator&theme=0

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll