Gå till innehållet

Podcast blev egenutgiven succébok

Puls

Shoblainx_webbDet finns många exempel på framgångsrika digitala produkter som utnyttjar tryckta medier för att kapitalisera på sin framgång. Ett aktuellt exempel är succéboken Shoblainx, som publicerades i januari 2016 av trion bakom den hyllade humorpoden ”Tack för kaffet”, och som snabbt blev etta på Bokus topplista över de mest sålda böckerna i januari.

Boken är egenutgiven med hjälp av företaget Books on Demand.

Vera Wunderlich. marknadsansvarig Books on Demand i Sverige. (Bild: Bod)

– Det ska vara enkelt att ge ut böcker. Många av våra författare har väl upparbetade nätverk och når snabbt ut till sina läsare genom sociala medier, bloggar och podcasts. Bästsäljaren Shoblainx, är ett bra exempel på detta, säger Vera Wunderlich, marknadsansvarig för Books on Demand i Sverige, i en kommentar.

Kontroll över innehållet

Books on Demand har nyligen gjort en undersökning bland egenutgivare i Europa och i den framkommer att författare bland annat vill ta kontroll över innehållet.

Enligt undersökning uppger så många som 90 procent av egenutgivarna att möjligheten att själva kunna ha kontroll över innehållet är viktigast för dem. Även frågor som rör rättigheter och marknadsföring är anledningar till att både debutanter och etablerade författare väljer egenutgivning framför bokförlag. Undersökningen hade mer än 5500 respondenter i sex länder, bland annat från Sverige, Tyskland och Frankrike.

Över hälften av de tillfrågade egenutgivarna ger ut både en tryckt bok och en e-bok.

Egenutgivning

Egenutgivning2

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll