Gå till innehållet

Plast eller papper i e-handeln – vad är miljösmartast?

För planeten i stort är det förmodligen bäst med en fiberbaserad förpackning, säger forskarna.

Puls

Då e-handeln ökar dag för dag, ökar också intresset för vilken typ av förpackning som är den bästa ur miljösynpunkt.

Frågan är inte helt lätt att besvara så branschsajten E-handel tog och kontaktade Lunds Universitet och Daniel Hellström, universitetslektor och Katrin Molina-Besch, biträdande universitetslektor vid förpackningslogistik.

– En aspekt är att om förpackningen inte skyddar produkten och man måste kassera produkten i den, kläderna till exempel, så blir det en riktig miljöbov med en rejäl miljökostnad, säger Daniel Hellström.

– Om man tittar direkt på materialet och ställer fossil plast mot något som är förnyelsebart, så är det plus på den förnyelsebara sidan. Men bara för att det är förnyelsebart, betyder det inte att det är CO2-fritt, säger Katrin Molina-Besch i en artikel på e-handel.se.

Komplexiteten i frågan beror också på var förpackningen och materialet är tillverkat. Svenska pappersbruk går oftast på el från förnyelsebara råvaror eller vind- och vatten. Tar man ett bruk som går på kolkraft blir naturligtvis påverkan större.

– Plast är ett fantastiskt material egentligen. Men frågan man bör ställa är att om vi har en viss mängd plast, var använder vi den bäst? Är det i e-handelsförpackningar eller någon annanstans?

I den senaste IPCC-rapporten lyfts att stål- och plastindustrin har mycket omställning kvar att göra. Så för att få till en industriell transformation, så känns det positivt att gå ifrån plast i det här skedet. För planeten i stort är det troligtvis bra, säger Katrin Molina-Besch.

Så när man sammanställer alla parametrar så kommer Hellström och Molina-Besch fram till att det förmodligen är bäst för miljön med en fiberbaserad förpackning framför en plast-dito, så länge skyddet för varan är tillräckligt bra.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll