Gå till innehållet

OS-effekt för medieinvesteringarna i februari

Utomhusreklam ökar mest just nu.

Puls

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 19 procent under februari, jämfört med samma period föregående år.

En majoritet av mediekategorierna ökade under februari och månadens stora vinnare blev dagspress storstad med en positiv tillväxt på 40 procent.

Utomhus/trafikreklam uppvisade kraftig tillväxt i februari, dock har kategorin fortfarande en bit kvar till de nivåer den låg på före pandemin. Nuvarande nivå är jämförbar med 2015/2016, men vi kan förvänta oss en större ökning under året, skriver Sveriges Mediebyråer.

Tuffast hade mediekategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 21 procent.

Även mediekategorierna utomhus/trafikreklam, online video, TV, sök, fackpress, radio, sociala medier, dagspress kväll, online display samt dagspress landsort ökade under februari.

Ackumulerat, under årets två första månader, är utomhus/trafikreklam den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt på 87 procent. 

Totalt förmedlades under februari drygt 1 miljard kronor. 

– För femte månaden i rad ökar medieinvesteringarna dubbelsiffrigt, i februari med 19 procent. Förvisso möter siffrorna svaga jämförelsetal från föregående år, men inledningen på 2022 visar tydligt att investeringarna är tillbaka på de nivåer som gällde för pandemin.

– De olympiska spelen har sannolikt bidragit till den kraftiga ökningen i februari och TV står för den största ökningen i kronor; 75 miljoner kronor mer än samma månad föregående år. Kategorin har ökat med 35 procent under årets två första månader och det är tydligt att TV fortsatt är en attraktiv kanal för annonsörerna, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll