Gå till innehållet

Ökad försäljning och marginal för Heidelberg

Planerar att öka investeringarna inom förpackning, digitaltryck och laddningslösningar för elbilar.

Ekonomi

Under det utmanande räkenskapsåret 2022/2023 överträffade Heidelberg sina mål och genererade en försäljning på 2,4 miljarder euro, en ökning med 12 procent från föregående år. Företaget planerar att öka sin finansiella styrka och investera mer i tillväxtområden med ett nytt värdeskapande program, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Företaget hade en kraftig tillväxt inom segmentet Packaging Solutions. Detta bidrog till den ökande försäljningen och till att rörelseremarginalen steg från 5,2 procent till 7,2 procent.

Två strategiska initiativ för framtiden

  • Expansion inom tryck, särskilt inom förpackning och digitaltryck.
  • Fokus på nya marknader utöver kärnverksamheten.

Framöver avser Heidelberg att öka investeringarna, särskilt inom förpackning och digitaltryck, samt utöka sin verksamhet för laddningslösningar för elbilar internationellt. Trots utmaningar som stigande material-, energi- och personalkostnader under räkenskapsåret 2023/2024, tror sig företaget kunna kompensera dessa genom att höja försäljningspriserna och på så sätt nå ett liknande resultat som föregående år.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll