Gå till innehållet

”Offertgivning är som ett sprintlopp – inte som en golfrunda”

Puls

För många är offertgivning att likna vid en golftävling, där den med lägst poäng vinner – när det i själva verket är ett sprintlopp. Detta skriver Jennifer Matt, amerikansk mjukvarukonsult inom den grafiska branschen, i en analys av svenska Arifiqs lösning för prisberäkning av trycksaker.

I artikeln, som är en bra nulägesbeskrivning av branschen, skriver hon att 35 procent av affärerna går till den som ger pris först eftersom kunderna inte ens väntar in de övriga tillfrågade (tid är också pengar).

Om offertgivning är ett sprintlopp – finns det då något bättre sätt än att låta kunderna räkna ut priset själva? Frågar sig Jennifer Matt i artikeln och låter läsaren själv förstå att Arifiq är ett bra verktyg för detta.

– Den digitala världen har gjort att man förväntar sig att allt hela tiden ska vara uppdaterat. Därför minskar livslängden på trycksaker och de produceras i mindre upplagor. Men antalet ordrar ökar. Allt detta gör att beställningsprocessen måste förenklas och snabbas upp. Många tryckerier håller fast vid en gammal modell där endast några få personer internt kan räkna fram ett pris, vilket skapar tröghet och förlorade affärsmöjligheter. Idén med arifiQ är att “demokratisera prisberäkningen” genom att göra det enkelt, snabbt och exakt. Den främsta fördelen med att låta fler på tryckeriet och även kunderna räkna offerter, är snabbheten, skriver Jennifer Matt.

Arifiq har själv översatt hela artikeln och Branschkoll har fått tillstånd att publicera den i sin helhet.

Läs den här: Product Spotlight: Prisberäkning och offertsystem från Arifiq

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll