Gå till innehållet

Obamas kampanjchef till Guldnyckeln

Puls

Jim Messina, längst till höger på bilden, vände upp och ner på hur världen tänker kring marknadsföring. 2014 kommer han till Guldnyckeln. (Photo by Pete Souza)

Mannen bakom Barack Obamas lyckade omvalskampanj 2012, Jim Messina, blir årets huvudtalare på Guldnyckeln, Swedmas årliga kunskapsdag kring direktmarknadsföring.

Jim Messina vände med sin kampanj för Obama upp och ned på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Den 20 mars 2014 står han på scen vid Guldnyckeln på Globen i Stockholm.

Som arkitekt bakom den amerikanske presidentens omvalskampanj vände Jim Messina upp och ner på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Han återuppfann den moderna politiska kampanjen med verktyg, teknik och taktik som kommer att omdefiniera företagens sätt att arbeta.

Med hjälp av bland annat Big Data vände Messina de traditionella presidentvalskampanjerna ryggen och sammanförde teknik och politik på ett sätt som var både oförutsägbart och helt nyskapande. Messinas strategier lade grunden för den moderna presidentvalskampanjen. Googles styrelseordförande Eric Schmidt har kallat omvalskampanjen för ”den bästa någonsin”.

– Vi känner oss fantastiskt glada och hedrade över att Jim Messina har möjlighet att delta vid Guldnyckeln och dela med sig av sin syn på den dramatiska förändring världen går igenom, säger Kristin Bernhardsson, Swedmas projektledare för Guldnyckeln 2014.

Foto: President Barack Obama meets with Senior Advisor Pete Rouse, Senior Advisor Valerie Jarrett, Counsel to the President Bob Bauer, Chief of Staff Bill Daley, Senior Advisor David Plouffe, and Deputy Chief of Staff for Ops Jim Messina in the Oval Office, Jan. 7, 2011. (Official White House Photo by Pete Souza)

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll