Nybildad svensk-norsk tryckerikoncern – omsätter över 200 miljoner

Svenska Kuvertteamet och norska kuvertgrossisten Lyche går samman och bildar en ny skandinavisk tryckerikoncern. Man satsar nu vidare på att sälja allt annat än kuvert.
Totalt kommer den nya konstellationen att ha 110 anställda och beräknas omsätta 210 miljoner svenska kronor under 2015. Företaget är en av få renodlade grossister i den grafiska branschen.
Den nya koncernen kommer att ägas till lika delar av vd Patrik Sjölin, försäljningschef Rickard Fredlund, Lyche Holding AS och Mayer Kuvert-network. Båda bolagen har sedan 2005 ingått i Mayer-nätverket.
– Genom att kombinera Lyches kuvertproduktion och bra fungerande logistik med vårt breda sortiment av tryckta produkter kommer vi att kunna serva våra återförsäljare med ännu bättre lösningar i hela Skandinavien, säger säger Patrik Sjölin, delägare och vd för den nya koncernen.
Kunder finns i den grafiska branschen, produktreklambranschen och kontorsvaruhandeln.

Patrik Sjölin är vd och 25-procentig ägare av den nya nordiska tryckerigrossisten.
Förenklar för nordiska kunder
Logistiken mellan Sverige och Norge upplevs, enligt Kuvertteamet, av många inom branschen som ett problem. Genom sammanslagningen ska det bli enklare för bolagets återförsäljare att teckna avtal som täcker hela Skandinavien.
Man behålla produktion, logistik, försäljning och kundsupport i både Norge och Sverige.
– En stor vinst i sammanslagningen ligger i att vi har enheter på plats i båda länderna. Danmark kan vi redan täcka in från Sverige, men det är svårt att få en fungerande lösning i Norge utan att finnas på plats, säger Patrik Sjölin.
Ledande grossist inom trycksaker
Visionen är att bli den ledande grossisten inom trycksaker i Skandinavien och idag står kuvert, den produktgrupp som bolaget startade med, endast för 50 procent av omsättningen. Man erbjuder också många andra typer av produkter – både med och utan tryck – som papper, emballage och expoprodukter.
– Vi tog in storformatsområdet genom ett förvärv för några år sedan och övriga delar har växt så att kuvert står för en allt mindre del. Övriga trycksaker står för halva omsättningen idag, säger Johannes Råsbrant som är marknadschef i en kommentar.
Kontorstrycksaker säljs via en web-2-printlösning som används av hundratals kunder där alla beställningar levereras direkt till slutkund i förpackningar som inte avslöjar att Kuvertteamet varit inblandat.
– Min viktigaste uppgift framöver blir att hitta nya produktområden som kan levereras både med och utan tryck, säger Patrik Sjölin. Det är bara vi själva och våra kunder som sätter gränserna.
Att man agerar grossist av trycksaker är något som man är noga med att poängtera och Johannes Råsbrant säger att det är grunden i hela verksamheten.
– De som säljer våra produkter kan känna sig helt trygga med oss som leverantör. Vi gör gemensamma kundbesök och deras kunder kan ha direktkontakt med oss utan att det är några oklarheter kring vem som äger kunden, säger Johannes.
Satsar på varumärket
Även om namnet Kuvertteamet inte överensstämmer med dagens breda erbjudande så har man inga planer på att byta ut det. Senaste åren har man satsat stort på att bygga upp varumärket Kuvertteamet och istället fylla det med nya produkter.
– Se på Ångpanneföreningen – deras namn stämmer inte heller överens med verksamheten idag men det fungerar bra ändå, avslutar Partik Sjölin med ett leende.
Kuvertteamet med bas i Bankeryd har 85 anställda och en omsättning på ca 165 miljoner och Lyche har 25 anställda och en omsättning på 40 miljoner norska kronor.