Gå till innehållet

Nya PWA tar form – profilåterförsäljare kan nu ansöka om medlemskap

Under parollen ”Tillsammans blir vi starka” öppnar nu PWA, produktmediabranschens gemensamma organisation, upp för återförsäljare att bli medlemmar.

Puls

Den förändringsprocess som pågått under 2024 börjar nu synas – SBPR avvecklas och PWA har ändrat sina stadgar för att öppna upp för återförsäljare av produktmedia.

Det här betyder att det är fritt fram för de återförsäljare som vill att ansöka om medlemskap och vara med och forma den nya organisationen.

Branschfrämjande aktiviteter

Framöver kommer ”nya” PWA att bland annat jobba med följande aktiviteter:

  • Företräda föreningen och bedriva ett aktivt lobbyarbete gentemot myndigheter
  • Öka kunskapen om branschens betydelse genom att erbjuda utbildningar
  • Genomföra branschundersökningar för att öka kunskapen om produktmedia och dess betydelse för kunderna
  • Stödja marknadsföring och varumärkesuppbyggnad för branschen
  • Genomföra mässor och events med mera för föreningens medlemmar
  • Samarbeta med andra branschorganisationer, företag, föreningar eller organisationer för att utveckla branschen
  • Som medlem i den europeiska branschorganisationen verka för att ta till vara våra intressen och stärka branschen

Vad kostar ett medlemsskap?

Ett medlemsskap kostar 6.000 kronor årligen. Man har också en engångsavgift på 15.000 kronor vid inträde, vilken kan delas upp på tre år.

– Inträdesavgiften beslutas på den årliga stämman så det är medlemmarna som själva bestämmer vad som ska gälla. Det är bara en engångsavgift som kan delas upp på tre år för nya medlemmar (leverantörer eller ÅF) som vill bli delaktiga. Vår tidigare förening och ej heller den nya kommer ”tjäna” pengar utan alla aktiviteter som vi gör för branschen finansieras på intäkterna från medlemmarna. Man kan sammanfatta det med att allt som kommer in går ut till förmån för dem som är delaktiga och att man tjänar på att vara medlem genom att få hjälp med föreningens tjänster och avtal, kommenterar Maria Olsson på PWA om det nuvarande upplägget.

Ny styrelse ska forma föreningens framtid

Målet nu säger PWA är att den nya styrelsen ska forma en vision för föreningens framtid och nya namn. Den nya styrelsen består av ordförande Roger Nilsson, styrelseledamöter Håkan Pettersson (tidigare Tg-H), Per Lundström (Midocean), Johan Strand (Fruit Distribution), Oskar Dahlin (Vinga), Lars Rubensson (Prident), Robert Lindström (Company Line) och styrelsesuppleant Marika Dahlén (Dahléns Konfektion). 

– Vår förhoppning är att vi kan samla så många medlemmar som möjligt inom produktmediabranschen så att vi blir enade, starka, trovärdiga och professionella som en bransch med framtiden framför oss, säger PWA avslutningsvis i ett pressmeddelande.

Läs mer och ansök om medlemskap här.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll