En ny kampanj som ska föra fram fördelarna med papper som kommunikationsbärare lanseras inom kort. Grafiska Företagens Förbund, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter står bakom projektet och svenska kampanjsajten är redan live.
Budskapet handlar om att traditionellt tryck inte bara ger en mycket behaglig läsupplevelse, utan också är ett hållbart sätt att ta del av nyheter och annat innehåll.
Kampanjen är en del av det globala initiativet You love paper och drivs via projektet Two Sides från England.
Man har tagit fram och översatt ett antal tidningsannonser som ska gå i svenska tidningar under hela våren och driva trafik till kampanjsajten.
Det svenska projektet Power of Print som drivits av Grafiska Företagens Förbund håller på att fasas ut till förmån för de internationella projekten Print Power och Two Sides. Svenska versioner av webbplatserna kommer i sommar.
Redan nu finns en del bra information på svenska på youlovepaper.info/SE. Bland annat en broschyr med myter om tryck och papper. Det finns också en film med motsvarande innehåll.