Gå till innehållet

Ny grafisk storkoncern bildas i Norge

Får en omsättning på 690 miljoner norska kronor.

Företagsaffär

Med norska mått mätt är det en jätte-koncern som bildas när 07 Media – Norges största grafiska aktör – säljs och slås samman med Bodoni, Lundeby GF och Møklegaards Trykkeri. Detta avslöjade Media Monitor tidigare idag.

Den nya koncernen kommer att ha en total omsättning på cirka 690 miljoner norska kronor och 358 anställda i Fredrikstad, Hærland, Aurskog, Oslo, Bergen, Stavanger och Kristiansand.

– Sammanslagningen skapar möjlighet att erbjuda kunderna en komplett värdekedja med digitala lösningar, designtjänster och produkter. Det ger också möjlighet att satsa mer på logistiktjänster och bättre utnyttja frakt- och distributionsmöjligheter, säger Bjarte J. Hordnes, som blir koncernchef i den nya konstellationen

[bk-get-single-ad group_id=”2183″]

Till Media Monitor framhåller Bjarte J. Hordnes att det är tre familjeägda aktörer som alla har ett långsiktigt perspektiv inom den grafiska branschen som nu samlats i en gemensam koncern.

Så här ser nya ägandet ut

Bodoni (med ägarbolaget Mantel) får en andel på 50 procent, Lundeby 40 procent og Tec AS 10 procent i den nya koncernen.

Största ägaren i 07 har sedan 2007 varit investeringsfonden Norgesinvestor IV AS med en andel på 46 procent.

De olika bolagen som kommer att ingå i koncernen ska verka som separata bolag tills vidare.

Satsning på logistik

Lundebys anläggning. (Bild: Lundeby)

Lundeby är koncernens bokbinderi men är också en stor aktör inom logistik. För knappt ett år sedan tog man över norska Bladcentralen (distribution av böcker och tidningar) och utökade sina lokaler med 10.000 kvadratmeter. I uppdraget man fick ingår att distribuera 33 miljoner tidningar och böcker till över 4.500 butiker, kiosker och bensinstationer över hela landet.

Helge G. Lundeby, som blir styrelseordförande i den nya koncernen, säger att den nya konstellationen kommer att ge stordriftsfördelar och möjlighet att skapa ett ännu starkare logistiknav.

– Målet är att satsa mer på logistikmarknaden och ta vara på de möjligheter som ett centralt läge i östra Norge ger. Stordriftsfördelar kommer att bidra till bättre lönsamhet och bättre utnyttjande av kompetens, lokaler och maskiner, säger Helge G. Lundeby.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll