Gå till innehållet

Ny etikett känner av om köttet ät ätbart – ”ett paradigmskifte”

Etikett

Den svenska startupen Innoscentia har tagit fram en smart etikett som känner av färskheten på den köttbit vars förpackning etiketten sitter på.

Det handlar om en etikett som skiftar färg beroende på när köttet inte längre är ätbart och enligt Innoscentia kan detta bli ett paradigmskifte.

Företaget har sedan 2021 ingått ett samarbete med Emballator Innovation Center för att utveckla produkten som ska bidra till att minska matsvinnet.

– Det var viktigt hur etiketten var byggd och vilka lager den hade. Utmaningen var att hitta en lösning som släppte igenom ämnen från köttet men som inte släppte igenom bläcket från andra sidan. Det måste vara en balans. Vi har testat olika etikettlösningar för att se vilken som var bäst, säger Christian Olsson på Emballator Innovation Center i ett pressmeddelande.

Nu fortsätter samarbetet och Emballator Innovation Center utvärderar testerna och ger support för att hitta den bästa lösningen till projektet vid behov för Innoscentia.

När lösningen är färdig att lanseras framgår inte av meddelandet. I inlägget från Linkedin nedan berättar Pelle Ekedahl om funktion och affärsmodell.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:ugcPost:6863775412271534080

Senaste från Teknik

Ur branschregistret