Realtidsanalys av utomhusreklam och retailbudskap
600 nya skärmar och kameror har satts upp på Kastrup i Köpenhanm. De kan läsa av ålder, kön och var man tittar på förbipasserande. Syftet är att, i nästa fas, anpassa innehållet på skärmarna i realtid.
Initialt ska man endast samla in information om vilka typer av personer som passerar och tittar på de statiska budskapen.
Sedan EFIs pressmeddelande för två år sedan om hur man med hjälp av en kamera vid varje affisch och mjukvara för att känna igen och tolka ansikten har det varit ganska tyst om tekniken.
Men nu har 600 nya skärmar, med tillhörande kameror, satts upp på flygplatsen i Köpenhamn och tekniken har fått stor uppmärksamhet – fram för allt från de som vill värna om den personliga integriteten.
Många har rapporterat – bland annat Expressen som skriver att ”kamerorna kan läsa av ungefärlig ålder och kön på människor som promenerar förbi – och kan därför ändra vilken reklam som visas på skärmarna för att detaljerat kunna rikta sina budskap till tilltänkt målgrupp skriver Expressen.
Tekniken jämförs med ”övervakningen” som sker i digitala medier.
– På Facebook finns det en inspelning av dina rörelser på webben. Med ansiktsskanning flyttar ut övervakningen i det fysiska rummet, och det blir betydligt mer oförutsägbar när du träffas av det där, säger Jesper Lund till danska Berlingske.
Men de som satt upp skärmarna säger att ingen personlig information lagras – men de får mothugg av experter som anser att man inte uppfyller de lagar som finns inom området.
Dagens Media skriver att företaget Dansk Reklam Film har betalat sexsiffriga belopp för att få ha skyltarna uppe i fem år.