Norska Gelato Group fick stor uppmärksamhet på branschfrukost

Graph Expo: Med nuvarande tillväxt når man närmare 200 miljoner kronor i omsättning under 2014 – med god vinstmarginal – och ambitionen för det 8 år gamla bolaget är att redan 2015 omsätta 450 till 500 miljoner. På vissa marknader kommer redan 70 procent av all trafik från mobiler och surfplattor.
Siffrorna gäller för norska Gelato Group som byggt ett globalt ”print cloud” som levererar trycksaker till snart 40 länder – Australien och Canada lanseras i början av oktober.
På måndagen genomförde analysföretaget Infotrends sin traditionella branschfrukost på Graph Expo i Chicago med en uppdatering kring branschen, trender och mässan. Under ämnet mjukvaror och lösningar fick Gelato Group, som driver Optimalprint, Gelato Air och Gelato Cloud, stor uppmärksamhet för sitt globala plattformsupplägg. Med avancerad mjukvara och hundratals samarbetspartners kopplar man ihop de delar som behövs för att, som man säger, skapa en helt ny global plattform för grafisk produktion.
Befintlig infrastruktur av tryckerier och logistikföretag kopplas ihop med publicerings- och betallösningar med stort fokus på mobilitet. Under 2015 tror man att mobila enheter kommer fortsätta att revolutionera den grafiska industrin.
Företaget Gelato Group är ett norskt bolag med svenske Henrik Müller-Hansen (LinkedIn) som vd och uppbackat av många internationellt aktiva och starka investerare.
Här beskriver man tjänsten Gelato Cloud, som vänder sig till hela värdekedjan av tryckerier och trycksaksköpare, på 60 sekunder:
[vimeo]http://www.vimeo.com/107183940[/vimeo]
På bilden: Kaspar Roos på InfoTrends traditionella branschfrukost på Graph Expo i Chicago
/Ulf Sunnberg
Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.