Noll33 får ny majoritetsägare – grundarna bildar team med ny vd för fortsatt tillväxt
Lägger in nästa växel för mer tillväxt.

Mats Crona och Sofia Crona på Noll33 Screen tillsammans med David Jacobsson, Jan Veres och Peter Veres.
Textiltryckeriet Noll33 Screen har fått en ny majoritetsägare i Brover Group, som investerar i bolag med koppling till den grafiska branschen. Sofia och Mats Crona, som grundat och driver Noll33, är fortsatt delägare och ska operativt driva bolaget långsiktigt framåt.
– Noll33 har haft en helt otrolig tillväxt senaste åren, även under pandemin, och nu ska vi göra en gemensam resa framåt, säger Peter Veres på Brover Group till Branschkoll.
En dialog har pågått mellan bolagen under en längre tid, till och med från tiden innan pandemin, men nu är man alltså i mål med ett samarbete.
– Sofia och Mats är jätteduktiga entreprenörer och för dem betyder det här att de kan lägga in en eller två eller till och med tre växlar till, kommenterar Peter Veres.
Snabb tillväxt
2020 låg omsättningen runt 17 miljoner kronor och i år går man mot 35 miljoner i omsättning.
Grundarna har sett att om man ska man kunna bli ett större bolag – upp mot 50 miljoner plus – så behövs det ny kompetens kring ekonomi och organisation. Man får nu också också möjlighet att satsa mer på it-system för till exempel sina återförsäljare.
Säljer bara till ÅF
Noll33 jobbar uteslutande mot återförsäljare. Det säljs inte en enda t-shirt eller keps till slutkund och det är en strategi man har haft sedan starten och den ligger fast även framåt.
– Noll33 är en helt fristående aktör som handlar upp egna varumärken runt om i Europa som sedan förädlas och säljs via återförsäljare.
Basen finns i Borås, precis som för Brover Group, och där har man produktion och försäljning. Sedan något år tillbaka har man produktion och försäljning även i Stockholm efter att ha förvärvat Oremic Reklamtryck.
– Det är många kunder som gillar att komma in med eget material så det är viktigt att vara nära de stora marknaderna.
Tillsätter ny vd
En del av strategin för att skapa en organisation för framtiden är att tillsätta en ny vd på Noll33 så att grundarna kan fokusera på utveckling och försäljning.
– För att ytterligare verkligen ta ett grepp om att skapa en ekonomisk och finansiell riktigt bra struktur, och ge ett så här snabbväxande bolag potential att utvecklas, så kommer David Jacobsson att gå in som vd för Noll33.
David Jacobsson har varit ekonomichef på Brover under åtta år och tar sig nu på heltid an rollen som vd för Noll33.
– Att David tar rodret känns både skönt och stabilt.Det ska bli spännande att se hur bra det kan bli när Sofia, jag och David bildar ett team som tillsammans driver och utvecklar Noll33, kommenterar Mats Crona.
Brover Group söker därmed en ny CFO till kontoret i Borås.
Ett fristående förvärv
Noll33 jobbar i princip uteslutande med textiltryck och säljer via rena återförsäljare och andra tryckerier. Peter Veres beskriver kunderna som att det är ”bolag som ofta upplevs som producent av slutkunden”.
– Det är ett väldigt intressant segment att jobba mot återförsäljare som Noll33 gör. För oss är detta absolut inget synergiförvärv med våra andra verksamheter utan är precis som våra andra bolag som vi gått in i ett helt fristående förvärv.
– Våra bolag drivs av att vi har en gemensam administration där varje bolag är en egen affär men med ett gemensamt backoffice.
Brover Group äger sedan tidigare tryckerikedjan Justnu, e-handelsaktören Printer samt Calligraphen som säljer kort och andra produkter med tryck på till högtider som student, bröllop, dop och kalas.