Nokia byter logotyp efter 60 år

Nokias nya logotyp är slutet på en 60 år lång era.
Telekomjätten Nokia har lanserat en ny grafisk profil med en ny logotyp och färger. Detta steg syftar till att bryta med företagets tidigare historia som förknippas med mobiltelefoner, enligt vd Pekka Lundmark i en intervju med Reuters.
Den gamla logotypen har bolaget haft i 60 år, rekordlänge i dagens snabba samhälle. Men när man väl byter så byter man rejält. Bokstäverna skrivs som fem olika figurer som tillsammans bildar ordet Nokia. Den ikoniska blå färgen försvinner och istället kommer man ha ett utbud av färger som används inom olika verksamhetsområden.
Fokus för Nokia nu blir att rikta in sig ännu mer på B2B-verksamheten där man vill öka försäljningen av nätkomponenter och privata 5g-nät. Lundmark betonar att den nya grafiska uppdateringen återspeglar en större strategisk förändring. Förra året ökade försäljningen inom enterprise-verksamheten med 21 procent, vilket nu motsvarar omkring 8 procent av omsättningen, eller 2 miljarder euro. Målet är att öka denna andel till tvåsiffrigt så snart som möjligt.