Gå till innehållet

Navigera rätt i en uppkopplad och exakt framtid

Det finns all anledning för den grafiska branschen att vara optimistisk inför framtiden. Det framkom med all tydlighet när Canon i slutet av april bjöd in kunder till sitt showroom i Tyskland.

Inspiration

Under eventet Make IT pratade Canon med kunderna om branschens framtid och visade upp sin senaste tryckpress för grafiska branschen.

Flera spaningar under eventet landade i att det finns mycket värde som tryckerier kan hjälpa sina kunder att skapa. Trender i samhället, som till exempel en extrem personalisering, skapar möjligheter för print att vara både relevant och innovativ framöver.

En av talarna var trendspanare Liselotte Lyngsø som hjälper stora företag att försöka fånga trenderna i samhället. Det är svårt att se in i framtiden men Liselottes budskap var tydligt – ha ett öppet och positivt sinne för ny teknologi och jobba aldrig ensam med att försöka förutse vilka trender som blir de största.

– Det är mycket roligare att nå framgång tillsammans, inledde trendspanaren Liselotte Lyngsø i sitt seminarum på Canons event Make IT.

Interesting – Exciting

– All teknologi går att använda för både dåliga och för bra saker. Vill du vara med och utveckla framtidens grafiska tjänster så gäller det att se positivt på ny teknologi. 

Det första ”testet” som Liselotte gjorde på deltagarna var om man klarade av att  se ljust på framtiden. Hon ”tvingade” alla att högt säga ”interesting – exciting” samtidigt som hon berättade om ett par exempel på ny teknik som skulle kunna uppfattas som både hemska och tråkiga … eller väldigt spännande.

Ett var att smakuppleveler är på väg att bli digitala och att alla snart utan kostnad kan uppleva samma smak som på till exempel en väldigt dyr restaurang. Ett annat var där falska filmer på politiker som uttrycker radikala åsikter – där Liselotte istället kom in på hur teknologin kunde användas på ett positivt sätt – kanske för att fixa hår, kläder och rösten på digitala möten så man ser ut och låter pigg även när man är trött.

Sedan gick hon vidare till sina tre huvudtrender för dagen som landade i att vi inom kort kommer att se tillbaka – och fundera på hur märkligt vi agerade under de första årtiondena av 2000-talet. Varför så många bilar som bara står still hela tiden? 

Allt kommer att styras av data och vi kommer att bli mycket mer effektiva och precisa i våra liv förutspår hon.

Den andra trenden är att det kommer bli allt svårare att inte välja sida – att vara neutral – när all teknologi går att använda till både goda och onda saker.

Liselotte avslutade med att berätta om hur trender uppstår och att det blir allt mer svårt att både styra och förutse vad som blir populärt eller utvecklas till nya beteenden.

Ta till exempel kontorsindustrin efter corona – att veta hur männsikor kommer att vilja jobba kombinerat hemma och på kontor är helt omöjligt. Det kommer att utvecklas av de som faktiskt jobbar – ”bottom – up” – och kan inte styras av någon annan. Hur mycket de som hyr ut konor än vill att det ska vara så.

Avslutningsvis betonade Liselotte Lyngsø att det fysiska visar sig vara allt starkare och påverkar människor mer än vad vi kanske förstår. 

Inom kommunikation väckor fysisk beröring känslor i kroppen på ett annat sätt än digitala meddelanden. 

– Forskning visar att kroppen reagerar väldigt positivt när vi känner något fysiskt – ett digitalt meddelande har inte samma effekt på kroppen.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll