Gå till innehållet

Molnbaserade tryckeri- och marknadsföringstjänster

Pressmeddelande

Pressmeddelande från Ricoh 2013-04-11

Ny programsvit för tryckerier, print-shops och företag med egen tryckeriverksamhet.

Ricoh lanserar en ny molnbaserad tryckeri- och marknadsföringstjänst. Tjänsten ger tryckerier med begränsade IT-resurser möjligheter att arbeta med stora delar av kunders fysiska och digitala marknadsföring.

– Det här är vår tilläggstjänst för grafisk produktion och e-marknadsföring, avsedd för tryckerier, print-shops, reklambyråer och företag med eget mindre tryckeri, säger Tommy Segelberg Director PPBG, Nordic Operations.

Med den nya molnbaserade programsviten MarcomCentralfår tryckerier utan omfattande IT-kapacitet möjligheten att lagra stora mängder marknadsmaterial.

– MarcomCentral är en SaaS-lösning med vilken du bygger upp en bank av tryck- och marknadsföringsmaterial. Materialet är enkelt tillgängligt för kunder via webbläsare.

MarcomCentral innehåller bland annat verktyg för marknadsföring, web-2-print, variabeldatautskrift och interaktiv marknadskommunikation för flera kanaler.

– Tryckerier vill ofta erbjuda mer än en trycktjänst och MarcomCentral gör att de kan vara mer delaktiga i kunders marknadsföringsprocess. Det blir till exempel möjligt att kundanpassa mailutskick för att öka svarsfrekvensen i kampanjer. Olika delar i kampanjen kan anpassas från kontor till kontor och medarbetare kan redigera dokumenten i molnet och göra önskade lokala ändringar och beställa de trycksaker som behövs.

Med hjälp av ett enkelt intuitivt gränssnitt blir produktionsprocessen enkel och tiden minskar för att genomföra kampanjer.

– Med den öppna arkitekturen och programmeringsgränssnittet kan MarcomCentral enkelt integreras med andra programvaror och arbetsflöden från tredjepartsleverantörer. Programmet kan länkas till system i kundernas infrastruktur, inklusive MIS, ERP eller automatiserade marknadsföringssystem.

Lösningen inkluderar strategiska Ricoh-tjänster som Precision Marketing, Data Analytics och verktyg för anpassad interaktiv marknadskommunikation och direktförsäljning inklusive de från Objectif Lune och DirectSmile.

MarcomCentral använder också programsviten FusionPro VDP. Sviten består av FusionPro VDP Creator – en lösning för att trycka variabeldata, FusionPro Producer composition engine – för molnbaserad VDP-bearbetning inom MarcomCentral, FusionPro Expression – för avancerad bildanpassning, FusionPro Links – för kundanpassade URL:er, micrositer och kampanjspårningar. FusionPro VDP Creator har även plug-ins för att integrera t ex Adobe Acrobat och InDesign för att enkelt och intuitivt kunna skapa VDP-mallar som kan laddas upp i molnet så att behöriga personer kan få åtkomst inom MarcomCentral.

 

Läs mer

Senaste från Branschkoll