Gå till innehållet

Merchandise-trender – Tinder och podcasts

Inspiration

The Wall Street Journal har nyligen skrivit en artikel om hur het merchandise-affären är för poddare, samtidigt söker dejting-appen Tinder pantent på sin egen merch.

I artikeln från Wall Street Journal beskriver man hur mediaformatet podcasts exploderat senaste åren och hur ingen kanal har en lika stark och självklar merch-koppling, förutom kanske den klassiska ”band-shirten”. Konsumenter(?) människor gillar att visa upp vilka musiker och vilka poddar vi lyssnar på för att hitta likasinnade och tillhöra ett sammanhang.

Stitcher är en gigantisk amerikansk podcast-plattform och merchandise är en signifikant del av deras verksamhet. På Stitchers dedikerade webbshoppen ”Podswag” hittar du merchandise (eller swag som det också kallas) från deras mest populära poddar.

– Försäljningen av merchandise för Stitcher-poddar som “WTF with Marc Maron” och “Freakonomics Radio” dubblas varje år. Den upprymdhet som finns i samband med lanseringen av en ny mugg från exempelvis podden ”The Office Ladies” kan liknas vid hypen kring släppet av ett par nya Air Jordan Sneakers, hundratals koppar säljer slut på timmar, säger Marisa Morales som är head of merchandising på Stitcher till WSJ.

Andra tar det förbi basprodukterna

Men det är inte bara muggar, tishor och hoodies som rullas ut på löpande band, vissa innehållskapare vill ta sin merchandise-affär ett steg längre.

Det kan dels röra sig om samarbeten, som i fallet med podcasten ”How Long Gone”, som samarbetat med designern Sam Jayne för att fram en stilig tygpåse.

https://www.instagram.com/p/CIGp2r_A3qC/

Eller den lite för aktuella podcasten ”This Podcast Will Kill You” som handlar om epidemier, i deras webbshopp finner lyssnarna bland annat munskydd och podcastens egna tvål.

Och så finns det de som tar det ännu längre än så, podcasten ”Throwing Fits” som handlar om mode, har i samarbete med det italienska skovarumärket Diemme tagit fram ett par boots och ett par loafers, bägge kostar omkring 300 dollar, och hundratals par har sålts.

Poddens skapare James Harris och Lawrence Schlossman säger att de med skorna tog steget från ”endast merch-verksamheten” till att närma sig en private label-aktör.

– När vi är i ”loafer-mode” eller ”boot-mode” känns det inte som vi är en podd längre, utan som ett varumärke, säger Lawrence Schlossman.

Boots som avancerad merch från podden u0022Throwing Fitsu0022. Bild: Diemme.

Nu vet vi att att poddar och merch är hett och att det finns många häftiga sätt att göra det på, den enda frågan som återstår nu är – vem ska ta fram Branschkollpoddens merchandise? 😉

Tinder söker och beviljas merchandise-patent

På Redbubble.com finns redan en del merch inspirerad av dejtingplattformen. Bild: Redbubble.com

En annan nyhet värd att nämna i merchandise-världen är att dejtingplattformen Tinder som ägs av börsnoterade Match Group lämnat in en ansökan till United States Patent and Trademark Office för varumärket ”Tinder Made”.

I ansökan skriver de att man under varumärket Tinder Made ska släppa flera produkter, bland annat: skal och stativ till mobiler och surfplattor, och ett ljus som ska användas tillsammans med mobilens kamera.

Man planerar också att lansera en klädkollektion med alla plagg du kan tänka dig, så som träningsoveraller, t-shirts, linnen och så vidare.

Framöver vill man också ta fram föremål som muggar, ryggsäckar, handdukar och hår-accessoarer, skriver Andriod Headlines.

Vidare spekuleras det kring att det ljuset som ska användas med mobilens kamera är en så kallad ”selfie ring light” en produkt som snabbt blir allt mer populär och som alltså underlättar ljussättning när man tar selfies, och nu vill Tinder eventuellt ta fram sin egna.

Som av en händelse nämner Planet Advertising ”ring light” i sin sammanfattning av februaris hetaste promotionprylar. Där kallar de produkten: ”An absolute highlight in the product portfolio in the dark of February.”.

Enligt uppgifter från Podcasts insight finns det över 1,75 miljoner poddar världen över.

Och enligt Statista hade Tinder strax under 8 miljoner användare bara i USA i slutet av 2019, en siffra som garanterat ökat under pandemin.

Vi är inga matematiker på redaktionen, men någon slags möjlighet borde det gömma sig mellan Tinder, mikrofoner, stövlar och tvål.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll