Gå till innehållet

Mer e-handel och mer förmedling med ett öppet API

Puls

Mathias Erlandson, Omikais grundare.

GrafKoms teamadag om IT. Ett grafiskt företag om fem år måste vara tillgängligt på ett helt nytt sätt för kunderna – dagens e-handelstrender kommer påverka alla i den grafiska branschen anser Mathias Erlandsson från Omikai.

– Kunder väljer den som det är lättast att göra affärer med – där kunden förstår hur man gör och vad det kostar, sa Mathias Erlandsson under sin dragning på Grafkoms IT-dag.

Mathias, som i sitt företag har byggt ett helt nytt affärs- och orderhanteringssystem, ställde också frågan om varför man ska byta affärssystem? Det man har är kanske omodernt, svårt att integrera – kanske sker inte ens någon vidareutveckling. Då måste man byta.

– Och det är inte svårt att byta system säger Mathias, bara man vet vad man vill och har med sin organisation.

Många grafiska företag kommer i framtiden att förmedla en större del av det man säljer – och då krävs det stöd för att göra detta på ett automatiserat sätt.

Man måste också har en bra chans att göra uppföljning och analys – något som Omikai har byggt in i sitt verktyg.

Omikai har utvecklat ett affärssystem som man säljer som tjänst via molnet. De tre delarna e-handel, orderflöde och beslutsstöd täcker in alla de delar där en grafisk verksamhet behöver it-stöd, berättade Mathias på IT-dagen.

– Vi har byggt ett komplett, skalbart och öppet system som är lätt att integrera.

Många pratar om vikten av öppna APIer och där har man tagit ett stort steg i att skapa ett standardiserat gränssnitt som inte ändras när vi utvecklar produkten, berättar Mathias.

– Styrkan i Omikai är det moderna APIet – det öppnar möjligheter för att skapa affärer på nya sätt.

Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll