Gå till innehållet

Mediemarknaden: Tillväxten håller i sig

Puls

Mediemarknaden fortsätter växa under det andra kvartalet. Tillväxten skrivs till 1,9 procent och omsättningen är 8,3 miljarder kronor, enligt IRMs senaste siffror.

Tillväxt Mediekakan Q2-2013- Q2 2014 Procentuell förändring, löpande priser. (Källa: IRM)

– Det är glädjande att vi nu har två kvartal med tydligt positiv tillväxt, även om vändningen kom i slutet på 2013 så var tillväxten då väldigt blygsam, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM i ett pressmeddelande. Vi förväntar oss att även det andra halvåret 2014 visar på tillväxt på mediemarknaden, fortsätter Thor.

Flera mediekategorier utvecklas starkt:

  • Butiksmedia, utomhus- och radioannonsering visar tvåsiffrig tillväxt.
  • Webb-TV har ökat sin tillväxttakt under det första halvåret. Tillväxttakten är över 60 procent.
  • Displayannonseringen (banners) ökar – tillväxten uppgår till 13-14 procent både i det första och det andra kvartalet vilket är de bästa tillväxtsiffrorna som displayannonseringen uppvisat på flera år.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll