Gå till innehållet

Mediebyråernas investeringar ökade under sommaren

Puls

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte under sommarmånaderna att utvecklas positivt. Efter årets sju första månader har de totala investeringarna ökat med knappt 2 procent jämfört med samma period föregående år. Detta skriver Sveriges Mediebyråer i ett meddelande.

För månaderna juni och juli var ökningen jämfört med motsvarande månader föregående år, 3 respektive 1 procent. Ökningen förklaras till stor del av en fortsatt mycket stark utveckling för mediekategorin TV, där investeringarna hittills i år har ökat med drygt 9 procent. Totalt förmedlades under juni och juli 1,5 miljarder kronor.

Direktreklam och annonsblad har fortfarande tillväxt efter sju månader även om mediekategorin backar både i juni och i juli.

Mediekategorierna TV och internet växte mest i absoluta tal och motsvarar mer än hälften av de sju första månadernas totala investeringar. Sökordmarknadsföring är dock den mediekategori som växer snabbast med en tillväxt på nästan 30 procent hittills i år.

– Att marknaden totalt håller volymen uppe förklaras till stor del av den höga efterfrågan på TV-reklam och de prishöjningar som skett där, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Även om medieinvesteringarna totalt sett utvecklas positivt fortsätter i stort sett hela printkategorin att backa, och samtliga kategorier uppvisar efter sju månader en negativ tillväxt jämfört med föregående år. Värst är raset för den absolut största kategorin inom print, storstadspress, som hittills i år tappat nästan 13 procent.

Mediekategorier som ökat i juni 2012:
Sök 29 procent
TV 19 procent
Internet 11 procent
Kvällspress 4 procent
Fackpress 4 procent

Mediekategorier som minskat i juni 2012:
DR/Annonsblad -2 procent
Landsortspress -6 procent
Storstadspress -9 procent
Populärpress -10 procent
Utomhus/trafikreklam -13 procent
Radio -31 procent
Bio -34 procent

Mediekategorier som ökat i juli 2012:
TV 24 procent
Sök 18 procent
Internet 8 procent
Fackpress 7 procent
Radio 3 procent

Mediekategorier som minskat i juli 2012:
Kvällspress -6 procent
Populärpress -6 procent
DR/Annonsblad -10 procent
Utomhus/trafikreklam -16 procent
Storstadspress -22 procent
Landsortspress -30 procent
Bio -38 procent

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll