Gå till innehållet

Mässrapport: Starkare framtidstro och mycket nytt på Graph Expo

Puls

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 10.49.26

Graph Expo: Mycket nyheter och den amerikanska grafiska industrin visar större tilltro till framtiden. Ulf Sunnberg rapporterar från Graph Expo.

Årets Graph Expo i Chicago förväntas dra 15.000 besökare under de fyra mässdagarna. Den är mindre än någonsin och mässan använder nu också mindre än en hall jämfört med 4 hallar i två plan bara för 6-7 år sedan.

Mässan har föregåtts av närmast en explosion av produktlanseringar under våren och hösten. Mycket har kretsat kring programvaror och tjänster samt digitala tryckpressar i det så kallade ”Light Production”-segmentet där många leverantörer lägger mycket krut just nu. Mycket av det nya visas här för första gången.

De stora utställarna är Canon, Xerox, Ricoh och EFI och fokus är av uppenbara skäl på den digitala sidan. Ricoh dominerar helt med skyltning och reklam utanför mässan samtidigt som Canon har största montern.

Utställarna pratar mycket om behovet av förändring och behovet av nytänkande, dock ser själva mässan ut precis som en vanlig traditionell produktmässa. Lite konstigt, och synd, att ingen tar ut svängarna ordentligt för det skulle verkligen göra skillnad.

Helt klart är dock är att det finns en starkare tro och tillförsikt i branschen i USA efter många tuffa år i den amerikanska ekonomin. De flesta inser att det inte går att bromsa i uppförsbacke, om man vill komma framåt. Nu är det bara att jobba på och många jobbar mycket hårt.

Rapport om de viktigaste nyheterna kommer.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll