Marknadsbyrån och Olsson & Co skriver under klimatupprop

Skriver under tillsammans med 225 företag till i Svenskt näringsliv som vill se ännu mer fokus på miljöfrågor.
I dagarna publicerades en debattartikel i Aftonbladet som medarbetare på 227 svenska företag skrivit under, tillsammans representerar de små, medelstora och stora företag med en omsättning på över 1.000 miljarder kronor.
Företagen som skrivit under vill att Sverige ska öka ansträngningen i sin klimatpolitik och gå i bräschen snarare än att vänta in andra länder. Vidare vill man att både näringsliv och politiker ska se på miljöomställningen som en möjlighet snarare än en ett problem, likt hur Sverige hanterade digitaliseringen.
Två välkända profilföretag har skrivit under – så även ICA och Telia
Från profilbranschens håll finns två välkända aktörer med bland underskrifterna, nämligen Louise Lindroth, hållbarhetschef, Olsson & Co och Johan Aronsson, vd, Marknadsbyrån i Skandinavien. En annan underskrift med branschkopplingar är Johanna Ossiansson, hållbarhet- & miljöchef, AB Tingstad Papper.
Bland namnkunniga svenska företag som skrivit under finns exempelvis:
- Mats Pellbäck Scharp, hållbarhetschef, Ericsson
- Sara Nordbrand, hållbarhetschef, Telia Company
- Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, Ica Sverige
I debattartikeln står det att läsa:
Det som bekymrar oss är att så många av er politiker i Sverige lyfter fram denna omställning endast som ett stort problem, när den i själva verket även är en enorm möjlighet. På samma sätt som Sverige hamnade långt fram i digitaliseringen tack vare politiska beslut och stora investeringar har vi nu samma möjlighet att ta en position längst fram i klimatomställningen.
Viktig tanke för produktmedia-branschen som idag är beroende av att sälja billiga och ohållbara produkter
Branschkoll har varit i kontakt med Johan Aronsson på Marknadsbyrån som berättar mer om varför just de skrivit på uppropet/debattartikeln
– Uppropet är viktigt då det visar på att det finns en stor vilja i näringslivet till att vara ledande i en omställning och det finns en styrka då vi talar med gemensam kraft. Det vi efterfrågar är ett ledarskap från politiken, ett ledarskap som jackar i initiativ och förändringar från näringslivet och där vi lyfter varandra till en snabbare förändring. Jag hoppas att uppropet visar att näringslivet vill gå före och driva en förändring och att uppropet blir en motvikt mot retoriken med kortsiktig populism som fortsätter subventionera fossila energikällor under täckmanteln att inget ska bli sämre just nu, säger Aronsson och fortsätter:
– Ledarskapet är viktigt och inget av de 227 bolagen (Marknadsbyrån inkluderat) är varken perfekta eller klimatneutrala, men vi vill förändra och ser en konkurrensfördel i att inte vara kvar i det ohållbara. Detta är en viktig tanke även för produktmedia-branschen som om vi ska vara ärliga idag är beroende av att sälja många billiga och helt ohållbara produkter. Men samtidigt pågår just nu en stor förändring mot hållbarare produkter, högre kvalitet och attraktivare produkter – i den utvecklingen ser vi på Marknadsbyrån en lönsam och attraktiv framtid.
Debattartikeln publicerad i Aftonbladet hittar du här.