”Man måste förstå konsekvenserna av sina IT-beslut”

GrafKoms teamadag om IT. En IT-chefs syn på grafisk IT.
”Branschen kämpar hårt för att bli bättre på IT”, det sa Arkitektkopias IT-chef Lennart Gabrielsson på Grafkoms IT-dag tidigare i veckan.
Lennart Gabrielsson delade öppet med sig av sina erfarenheter som IT-ansvarig på flera svenska storbolag.
– Det viktigaste är att man förstår konsekvenserna av sina beslut, sa Lennart under sin presentation.
Väljer man att bygga ett eget verktyg så måste man förstå att det kostar en hel del att både underhålla och vidareutveckla. Bara förvaltningen kostar cirka 20 procent av investeringen enligt Lennart. Sedan tillkommer vidareutveckling utöver det.
Lennart betonade också vikten av att dokumentera både sin strategi och alla de system som finns i företaget. Man ska drifta sin IT enligt ITIL som idag är standard för hur it-tjänster levereras. Man måste också ha rätt nivå på sina service- och driftskontrakt (SLA, service level agreement).
Allt måste planeras i minsta detalj och Lennart rekommenderar en plan för ”livscykelhantering”.
– Denna del förenklas när man nu mer och mer köper mjukvara som tjänst i molnet, med et måste finnas en plan.
Alla kopplingar mellan interna system och till kundernas system måste hela tiden underhållas. Om man dess utom går ihop med ett annat grafisk företag – så dubbleras allt.
– Det svider – alla kopplingar är två integrationer och allt måste förvaltas.
Sex system som ska kopplas ihop blir 15 integrationer – ett nytt system på det och det blir sex nya integrationer – och så kommer en OS-uppdatering – vad händer då?
– En integrationsplattform, dit alla verktyg integreras mot, kan förenkla kraftigt och de finns till och med som shareware idag.
Istället för 15 integrationer blir det sex – och vare nytt verktyg innebär en ny integration.
Trots att IT växer på grafiska företag så är kostnaden generellt sett för hög i branschen. Inom annan tillverkande industri ligger IT-kostnaden på 1,8 procent av omsättningen.
– Min gissning är att många i grafisk bransch ligger över fem procent, säger Lennart. Genomsnittet i Sverige är 2,9 procent.
Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.