Magasinsförlag samarbetar om läsplattan
Pressmeddelande 2010-06-15
Tre av Nordens största magasinsförlag – Bonnier, Aller och Egmont – har börjat samarbeta kring utvecklingen av digitala magasin. En gemensam butik är en av de saker som ska utredas i Nordic Digital Magazine Initiative.
– Vi publicerar tillsammans hundratals titlar som når miljoner läsare varje månad. Det är viktigt att vi har en dialog med alla de partner som finns i hela kedjan, från hårdvaruleverantörer och butiker till annonsörer och läsare. Allt för att vi ska kunna fortsätta ge läsarna en upplevelse vi vet att de uppskattar och är beredda att betala för. Vi tror att NDMI är viktigt för konsumenterna, konstaterar Ulrika Saxon, vd för Bonnier Magazine Group.
Erik Aller, överdirektör på Aller, poängterar hur viktig läsupplevelsen är.
– Vår publik älskar sina magasin. Vi vill säkra att våra läsare får en lika fantastisk upplevelse i läsplattorna. Vi har en period av teknisk fragmentering framför oss, och vi kommer att jobba för öppna standarder och enkel distribution över alla relevanta plattformar, förklarar han.
Framför allt har Nordic Digital Magazine Initiative fyra mål:
- Att skapa en läsupplevelse som klarar att återskapa och förstärka respektive varumärkes karaktäristerik på de digitala plattformarna.
- Att sätta en standard för magasinspublicering som kan hantera olika plattformar och olika e-läsare och därmed en bättre situation för läsarna.
- Att initiera en bred diskussion med annonsmarknaden om standarder, mätmetoder och innovativa annonslösningar.
- Att utreda möjligheterna att starta en gemensam butikslösning för digitala magasin.
– E-läsarmarknaden beräknas växa fort och skapar möjligheter för fantastiska läsarupplevelser. Men vi vet också att det är viktigt att starta ett samtal med våra annonsörer om hur reklam och format ska se ut i de digitala magasinen. Genom NDMI säkrar vi att jobba för en öppen marknad för läsarna och annonsörerna, säger Kjeld Lucas, vd för Egmont Magazines.