Investerade 20 miljoner mitt i pandemin – LOS Digital satsar på förpackningar
Den 13 mars 2020 – när Corona-viruset slog mot hela världen – tog Eirik Andersen, vd för det norska digitaltryckeriet LOS Digital, beslutet att investera 20 miljoner kronor för att ta sig in på nya marknader.

– Vi hade två val, berättar Eirik. Att sätta sig ner och vänta på att det går över eller ta den tuffa vägen och skapa nya marknader.
Man har alltid haft en stor bredd i sin produktion och det senaste året har man investerat ännu mer för att också bredda kundbasen till helt nya marknader.
Nu ska man ta en del av den växande förpackningsmarknden och förra sommaren investerade man i en ny tryckpress – en HP Indigo 15K – som kan trycka på kartong upp till 600 micron tjockt. Till denna har man nu också en fals- och limmaskin från Kama.
– Strategin är att ha så många ben som möjligt att stå på, hos LOS ska det gå att producera allt under samma tak.
Men investeringarna stoppar inte där – under januari i år installerades en Tresu Icoat 30000 inline till HP-pressen. Med den lackar man förpackningar både för den skyddande funktionen men också för de visuella effekter som idag är ett krav från kunderna. Självklart är lacken godkänd för kontakt med livsmedel. Det finns också en möjlighet att välja mellan vatten och uv-baserade lacker.
– I och med detta når vi nu en helt ny marknad och allt är nu på plats och i produktion. Dessutom har man en Scodix som gör att man kan skapa extra uppseendeväckande effekter som genererar ett stort värde för varumärkesägarna.
Det är Visutech som tillsammans med HP har levererat de nya lösningarna.
– LOS har mycket bra leverantörer och vi är tacksam för all hjälp och insatser vi fått under det senaste året. Att ha ett nära och bra samarbete är något vi verkligen har märkt vikten av under pandemin, säger Eirik Andersen.

Allt för en mer hållbar produkt
Miljö- och hållbarhet har alltid stått i centrum för LOS Digital och bolaget har en lång rad certifieringar. Allt från Svanen till Ecovadis och man har också engagerat sig i projektet Two Sides. Hållbarhet är något man lägger stora resurser på.
– Tanken med lack-linjen är att vi vill komma bort från laminering vilket är ett sämre alternativ för miljön. Det är plasten som är den stora syndaren, säger Eirik.
Leveranser snabbt
Hela upplägget kring förpackningsproduktionen gör att man idag kan ta på sig både stora och mindre uppdrag. När upplagorna blir större och passar bättre för offset lägger man ut själva trycket och tar sedan in arken i den egna efterbehandlingen.
Ett sätt att slå sig fram i den traditionella förpackningsbranschen är genom att ta med sig arvet från produktion av vanliga trycksaker som görs med korta leveranstider.
– Leveranstiderna för förpackningar är så långa traditionellt sätt och där har vi en stor möjlighet att slå oss in och vara snabbare än andra aktörer.
Man kommer också att erbjuda individanpassade och unika förpackningar vilket också är en växande trend.
– Vi ska in och göra de mer exklusiva förpackningarna eftersom vi har stora möjligheter till personligt tryck och mycket visuella effekter.
Eget system skapar kontroll
LOS Digital har under åren utvecklat sitt eget verksamhetssystem som är navet i hela företaget. Med hjälp av detta har man kunnat gå längre än många andra i sin automatisering
– Vi har kontroll på hela processen med vårt system som är specialiserat för oss, säger Eirik.
Allt går sömnlöst genom företaget utan onödig handpåläggning.
– Hjärtat hos oss är baserat på Filemaker – det styr allt – detta har vi kopplat ihop med vårt eget upplägg tillsammans med flera andra mjukvaror. Det är de automatiserade lösningarna som är hemligheten hos oss.
Webbeställningar har ökat rejält
LOS Digital är partner till Gelato men man har också många andra kunder som har kopplat upp sina system direkt mot tryckeriet. Och idag kommer mer än hälften av alla jobb in till LOS via e-handeln.
Allt som går via webb har ökat rejält och idag är det 60 procent av våra jobb som kommer via e-handel.
Eirik menar att man har byggt hela företaget kring att ha högsta kvaliteten i alla led
– Vi menar att vi har de bästa människorna, den bästa utrustningen och därmed kan göra det bästa för våra kunder.
Överraskande bra 2020
2020 har varit ett jobbigt år för alla men LOS har klarat sig relativt bra enligt Eirik. Under pandemins första två månader hade man en nedgång på 70 procent men därefter har återhämtningen varit snabb.
– 2020 blev överaskanade bra och vi gör faktiskt ett litet överskott. Jag är superstolt över det vi har åstadkommit, säger Eirik.
Mitt i pandemin har man alltså investerat 20 miljoner kronor och Eirik är inte missnöjd med beslutet.
– Vi sitter vid rodret och styr och det känns riktigt bra inför framtiden.
Pandemin löser upp knutar i branschen
För att kunna ha kontroll och kvalitet i alla delar av verksamheten ställer LOS stora krav på sina partners. Det handlar om samarbete i alla led för att det ska fungera.
– Man måste jobba tillsammans mot samma mål – det är något vi kräver av alla vi arbetar med.
Eirik önskar dock att branschen kunde bli mycket bättre på att samarbeta.
– Branschen måste vakna! Folk är så livrädda för att samarbeta med en konkurrent men jag tror att pandemin har hjälpt till att låsa upp dessa knutar.
Denna artikel publicerades först på Grafkom.no som Branschkoll är delägare i.