Gå till innehållet

Livonia Print årets exportföretag i Lettland

Puls

isaksen_t_e kopia_600

Norrmannen Trond Erik Isaksen står i spetsen för Livonia Print som verkar leva med ständig tillväxt. ”Bokfabriken” utsågs nyligen till årets exportföretag i Lettland.

Av: Kjetil Fless, Media Monitor

Det jobbar nu 570 personer på Livonia Print i Riga i Lettland, som senaste åren har tagit stora andelar av den skandinaviska marknaden för boktryck. Bara senaste två åren har 120 anställda tillkommit och omsättningen ökade från 43 miljoner euro 2014 till 49 miljoner euro förra året.

Nyligen utsågs Livonia Print till årets exportföretag i kategorin stora företag av Latvia Development Investment Agency.

Den tyska marknaden är loket

Trond Erik Isaksen, vd och ägare av 97 procent av aktierna i bolaget, säger att den markanta tillväxten inte är planerad.

– Vi har budgeterat med ensiffrig försäljningstillväxt under de senaste åren, men det har slutat med tvåsiffrig. Även om vi har ökat något på våra traditionella marknader i Skandinavien, är det Tyskland som är den drivande kraften bakom vår tillväxt nu. Vi är i Storbritannien också, men där det går långsammare. Jag tror att vi lyckas eftersom vi är mycket tydligt närvarande på våra marknader, säger Isaksen till Media Monitor.

Tillväxt kräver investeringar

Produktionen sker nu på två adresser mot tidigare en. Rotationstryck och efterbearbetning har flyttat till en egen anläggning. Största delen av produktionen sker i arkoffset, men man har en Linoprint digital färgpress från Heidelberg (Ricoh) och en svartvit press finns i planerna.

– Vi investerade 20 miljoner 2014, medan förra året var speciellt med investeringar på 70 miljoner. Utbildning av nyanställda sker i en kontinuerlig process, och vi har fått flera nya chefer och en ökning av projektledare, förklarar Isaksen på hur tillväxten hanteras.

Lönsamheten är på plats. Resultat före räntor och avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4 miljoner euro 2014 och 4,8 under 2015. Valutasituationen har inte påverkat siffrorna avsevärt, säger Isaksen.

Fick köpbud

I höstas förvärvade Livonia svenska JK Morris Production.

För eventuell ytterligare tillväxt i Livonia – ser du framför dig fler uppköp eller organisk tillväxt?

– Först och främst organiskt. Vi har inga andra särskilda planer, men så klart – är det någon som har ett tryckeri för mycket är de välkomna att ringa mig.

Detta säger Trond Erik Isaksen som också säger att han för inte så länge sedan fick ett uppköpserbjudande från ett baltisk företag med kopplingar till grafisk bransch. Men tackade nej till budet på 200 miljoner.

Text och bild: Kjetil Fless, Media Monitor

 

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll