Gå till innehållet

Leverantör belönas med guldmedalj för hållbarhet

Puls

Branschkoll Promotion har pratat med Xindao som nyligen tilldelades Ecovadis guldmedalj för sitt hållbarhetsarbete.

Enligt Xindao så började hållbarhets-resan till den här utmärkelsen 2008 och inkluderar bland annat kampanjerna ”Gåvor som tillfredställer planeten” och ”The battle the bottle”, samt hållbarhetsstrategin XDVision2020.

Två produkter som varit framträdande i kampanjen ”Gåvor som tillfredställer planeten” är Solar Suntree ett ”träd” med solpaneler som kan användas för att ladda en telefon eller något annat batteridrivet. Samt Timo shower coach som styr duschtiden och således sparar in på vattenförbrukning.

Och nu har alltså satsningarna gett resultat i form av en Ecovadis guldmedalj, något endast de fem högst rankade procenten av företagen som ansöker får.

Ecovadis-utmärkelsen har följande trappsteg:
  • Guld – topp 5% (en totalpoäng mellan 62 och 100)
  • Silver – topp 30% (en totalpoäng mellan 46 och 61)
  • Bronze – topp 65% (en totalpoäng mellan 37 och 45)
 Ett företag bedöms utifrån följande kategorier: Miljö, arbetsförhållanden, etik och hållbara inköp. Man måste nå minst 25 procent i samtliga kategorier för att få en medalj.

Vi ser utmärkelsen som en språngbräda för fortsatt CSR-arbete, i den närmsta framtiden kommer vi fortsätta jobba mot vår målsättning för 2020 samt dra upp en ny CSR-plan för efter 2020. Vidare så kommer vi involvera våra anställda i fler projekt och intiativ inom CSR, säger Joy Puor, hållbarhetsansvarig på Xindao till Branschkoll Promotion.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll