Gå till innehållet

L-Shop-Team förvärvar två varumärken – tar över produktionslinjer med mera

"Båda varumärkena passar perfekt in i vår vision och vår idé om ett hållbart, rättvist och transparent beteende".

Företagsaffär

Danska L-Shop-Team har förvärvat de två varumärken Mantis och Babybugz som är en del av Mantis World och som L-Shop-Team har ett samarbete med sedan tidigare.

L-Shop-Team tar inte bara över Mantis och Babybugz produktlinjer, utan även alla tillhörande rättigheter och licenser. Vidare kommer man behålla de befintliga distributionskanaler bolagen har i Europa för att leverera produkterna till kund.

Mantis World har idag produktion i Tanzania, Pakistan och Bangladesh.

Fokus på hållbarhet

Varumärket Mantis beskrivs som en pionjär inom hållbarhet med funktioner som en Impact Calculator som beräknar miljöpåverkan samt att man var tidiga med QR-koder för att kunna spåra ursprung, material med mera. Mantis World sägs också inneha certifieringar som B Corp, GOTS och Oeko-Tex.

Mantis World grundades år 2000 och L-Shop-Team har samarbetet med bolaget i 20 år.

– L-Shop-Team engagemang för hållbarhet, dess starka etiska praxis och dess anmärkningsvärda meritlista när det gäller att bygga pålitliga partnerskap gjorde det till det perfekta företaget för att ta vidare varumärkena Mantis och Babybugz. Vi är glada över att våra gemensamma värderingar, särskilt vårt fokus på kvinnligt ledarskap och ansvarsfulla inköp, kommer att fortsätta att blomstra under L-Shop-Team, säger Prama Bhardwaj, vd för Mantis World.

– Båda varumärkena passar perfekt in i vår vision och vår idé om ett hållbart, rättvist och transparent beteende. För att säkerställa kontinuitet och fortsatt framgång kommer L-Shop-Team att fortsätta att arbeta nära det erfarna teamet bakom Mantis World, säger Andrea Herrmann, delägare och aktieägare i L-Shop-Team.

Behåller stora delar av teamet

Prama Bhardwaj grundare av Mantis World med de bägge varumärkena Mantis och Babybugz.

När L-Shop-Team nu integrera Mantis Worlds varumärken i sitt bolag behåller man en stor del av det befintliga teamet.

Marion Mollenhauer, European Commercial Director på Mantis World, kommer att stödja varumärkena som Brand Manager. Det brittiska Mantis World-teamet att fortsätta att stödja varumärkena. Och Prama Bhardwaj kommer att fortsätta att använda sitt ledarskap inom hållbarhetsinitiativ och sina långvariga relationer med kunder och partners i leveranskedjan för att stärka varumärken, heter det i ett pressmeddelande.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll