Krönika: Med sikte på 100 procent förnybar energi

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.
Krönika: Allt fler människor och företag kämpar för miljön på ett eller annat sätt. Men dessa i många fall splittrade ansträngningar tjänar ofta ingenting till, eftersom de i stor utsträckning är okoordinerade eller slätstrukna. Det är mycket bättre att få världens största företag att istället ansluta sig till ambitiösa globala projekt.
Grafiska företag kan göra sin del genom att stödja projekt som till exempel RE100, en gemensam och global insats som samlar företag som är engagerade i att nå 100 procent förnybar el i sin verksamhet.
RE100 är en internationell ideell organisation med målet att få ner utsläpp av växthusgaser till noll. Bland medlemmarna finns några av världens största trycksaksköpare, så tryckerier och dess leverantörer har goda skäl att se över hur de kan stödja RE100 och det mål man har satt upp.
Organisationen har funnits i ungefär tre år och de 100 medlemmarna inkluderar Adobe, HP och Ricoh, och många försäkringsbolag, banker och investeringsgrupper. Dryckesföretag som Heineken och Coca-Cola, konsumentproduktföretag som Unilever och en handfull bilproducenter stöder också RE100.
Alla dessa företag, oavsett deras primära verksamhet, är köpare av trycksaker på ett eller annat sätt. Och de ligger i framkant för att få industrin att gå från fossila bränslen till förnybara energikällor. Företagens ansträngningar att minska effekterna av klimatförändringar skapar momentum i förändringen. Ju fler företag som går med i detta initiativ, desto kraftfullare kommer det att bli och desto snabbare kommer förändring att ske.
Företag som Heidelberg och Fujifilm skulle också kunna vara involverade och uppmuntra fler företag från den grafiska industrin att arbeta för en grönare framtid.
Det kollektiva målet för RE100-medlemmar, och nästan ett krav på medlemskap, är att man förbinder sig att gå över till 100 procent förnybar energi, helst någon gång i en nära framtid. HP Inc, en stor aktör på den grafiska marknaden, har till exempel satsat på att ha 40 procent av sin energi från förnybara källor senast 2020 och Ricoh har som mål att använda 100 procent förnybar el år 2050, med minst 30 procent år 2030.
RE100-medlemmar är massiva organisationer där miljöåtaganden granskas i hög grad, både från tillsynsmyndigheter, kunder och aktieägare. Om dessa enorma företag kan hantera utvecklingen att förlita sig mindre på fossila bränslen, borde små och medelstora företag, som är huvuddelen av den grafiska industrin, klara det också?
/Laurel Brunner
This article was produced by the Verdigris project, an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. This weekly commentary helps printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa Graphics, EFI, Epson, Fespa, HP, Kodak, Kornit, Ricoh, Spindrift, Unity Publishing and Xeikon.